پرولاپس و افتادگی لگنی

هنگامی که ارگان هایی که درون لگن هستند ( مثانه ،رحم، قسمت انتهایی روده ) به سمت پایین نزول پیدا کنند را افتادگی یا پرولاپس مینامیم .این اتفاق زمانی رخ میدهد که عضلات و بافت هایی که از این ارگان ها حفاظت میکنند طی مرور زمان و عوامل دیگر ضعیف گشته و توانایی پشتیبانی آنها را نداشته باشند . از این رو انواع مختلفی از افتادگی ها را شاهد خواهیم بود. به طور مثال افتادگی مثانه ( هنگامی که مثانه به سمت واژن افتادگی پیدا کند) افتادگی رحم ( رحم به سمت واژن و پایین افتادگی پیدا کند) افتادگی رکتوم ( بخش انتهایی روده که به مقعد منتهی میشود به سمت واژن برآمدگی پیدا کند) و ... . از نشانه های افتادگی ارگان ها میتوان به احساس فشار و پری در ناحیه لگن ، برآمده شدن واژن ، نشت ادرار ، کامل تخلیه نشدن ادرار و ... اشاره کرد

درمان این اختلال به دو صورت جراحی و غیر جراحی ارائه میگردد که در زیر به آن میپردازیم:

درمان جراحی:  پرولاپس های لگنی یک جراحی بسیار پیشرفته بوده که حتما باید توسط یک فلوشیپ فوق تخصصی اختلالات کف لگن انجام گردد.

درمان های غیر جراحی:  از درمان های غیر جراحی میتوان به تکنولوژی RF و لیزر و Pessary  ( پساری یا حلقه ) اشاره کرد.

تکنولوژی RF و لیزر یک نوع درمان غیر جراحی و غیر تهاجمی است  علاوه بر سریع و سرپایی بودن ، بدون نیاز به بیهوشی بوده و بدون ایجاد درد و خونریزی و زخم طی مدت جلسات کم میتواند موجب بهبودی شما گردد. از دیگر مزایای این روش میتوان به عدم نیاز به دوره نقاهت ، بدون نیاز به دارو، بدون ایجاد اختلال در روابط زناشویی اشاره کرد.

Pessary (پساری) یا حلقه: در این روش با قرار دادن حلقه ایی درون واژن موجب هدایت و پشتیبانی اعضای لگنی که دچار افتادگی شده اند ؛ به محل اصلی خود میشود. این روش برای افرادی که دچار مشکلات قلبی ،فشار خون بالا ، سن بالا  و... که موجب میگردد کاندید مناسبی برای جراحی نباشند و یا خواهان جراحی نیستند توصیه میگردد.انجام این روش اصلا دردناک نبوده و تمامی مراجعینی که از این روش استفاده میکنند بسیار راحت و رضایتمند بوده اند به گونه ایی که این روش را به دیگران نیز توصیه میکنند.

اینستاگرام: @luxe.care

شماره همراه: 09961361866

 

تکرر ادرار

تکرر ادرار یا پرادراری به نیاز دفع ادرار بیشتر از 7 مرتبه در طول شبانه روز اطلاق میگردد درصورتی که میزان آب مصرفی کمتر از 2 لیتر باشد. این مشکل میتواند موجب ایجاد اختلال در زندگی روزمره افراد گردد. به طور معمول افراد سالم حدود 6-7 مرتبه در طول شبانه روز احساس نیاز به دفع ادرار میکنند . لازم به ذکر است که معقوله تکرر ادرار از بحث بی اختیاری ادرار کاملا مجزا میباشد . درست است که گاها تکرر ادرار با بی اختیاری نیز همراه است ولی نمیتوان این دو را با هم یکی دانست. گاها تکرر ادرار نشان از یک مشکل زمینه ایی مانند دیابت و یا مشکلات دیگر میتواند باشد و با یک تشخیص به موقع و اقدامات لازم میتوان از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کرد .اگر تکرر ادرار ناشی از افتادگی مثانه و یا بالا رفتن سن باشد با یک سری ورزش ها و یا دستگاه RF قابل درمان میباشد . ( RF یک روش نوین بوده غیر تهاجمی میباشد که بدون ایجاد زخم ،خون ریزی، درد ،بدون نیاز به دوره نقاهت ،بدون نیاز به بیهوشی میباشد و در جلساتی حدود 15 دقیقه قابل انجام میباشد )

دیگر علت هایی که موجب بروز تکرر ادرار میگردد میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. بیماری های کلیوی
  2. عفونت های ادراری  ( که اغلب همراه با سوزش ادرار میباشد)
  3. دیابت
  4. اضطراب
  5. سنگ کلیه و مثانه

سوزش ادرار

هنگامی که مجاری ادراری با باکتری ها ( باکتری ای- کولای) آلوده گردد موجب به وجود آمدن عفونت ادرار میشود از علایم شایع عفونت ادرار تکرر ادرار و سوزش ادرار میباشد. عفونت ادراری در افراد دیابتی ، افرادی که دچار اضافه وزن هستند ، افراد مبتلا به سنگ کلیه بیشتر از دیگر افراد رخ میدهد. از این رو رعایت بهداشت فردی و نوشیدن آب به میزان کافی در طول روز برای جلوگیری از این مشکل  بسیار حائز اهمیت میباشد .

درصورت احساس سوزش ،خارش ، و تکرر ادرار حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید . با انجام آزمایشات لازم و مصرف آنتی بیوتیک ها میتوان این مشکل را درمان کرد پیش از آن که موجب به وجود آمدن مشکلات حاد تر گردد.

 

تست نوارمثانه:

نوار مثانه (تست یورودینامیک) چیست و چگونه انجام میشود

نوار مثانه یا تست یورودینامیک یک ارزیابی کامل از صحت عملکرد ذخیره ادرار و تخلیه ادرار توسط مثانه است .در این تست همچنین عملکرد اسفنکتر ادراری و مجرای ادراری و هماهنگی انها با مثانه بررسی میشود.

در چه مواردی انجام نوار مثانه ( تست یورودینامیک) لازم است ؟

مثانه نوتروژنیک( متعاقب آسیب به مراکز کنترل ادراری درمغزیا نخاع ).

مانند سکته مغزی ،تومور مغزی ،ضایعه نخاعی ، قطع نخاع ، بیماری ام اس ، فلج مغزی …

بی اختیاری ادراری حین سرفه و عطسه و زور زدن.

تکرر ادرار شدید ، احساس فوریت شدید برای ادرار کردن.

تاخیر در شروع ادرار ، احساس تخلیه ناکامل ادرار.

عفونت های ادراری مکرر

شب ادراری اولیه که پس از پانزده سالگی همچنان ادامه دارد و رفع نشده است و شب ادراری ثانویه ( مواردی که در کودکی وجود نداشته و پس از بلوغ شروع شده است ).

در موارد فوق معمولا در صورتیکه علایم ادراری بیمار مداوم و آزار دهنده باشد و به درمان دارویی پاسخ مناسب داده نشود ، بیمار جهت انجام نوار مثانه یا تست یورودینامیک ارجاع داده میشود.

 

برای انجام نوار مثانه بیمار باید چه آمادگی هایی داشته باشد ؟

جهت آمادگی تست چند روز قبل از انجام نوار مثانه باید آزمایش ادرار انجام شده باشد تا از عدم وجود عفونت اطمینان حاصل شود .اگر بیمار سوند مداوم دارد باید از24 ساعت قبل آنتی بیوتیک مصرف شود . در افرادی که یبوست مزمن دارند توصیه میشود قبل از انجام نوار مثانه به کمک دارو دفع مدفوع انجام شده باشد .  فشار ناشی از پری روده در انجام تست نباید اختلال ایجاد نکند.

اگر بیمار داروهایی شامل اکسی بوتینین ، تولترودین ، سولیفناسین ، تامسولوسین و بتانکول مصرف میکند باید از روز قبل قطع شوند . معمولا یک ساعت قبل از انجام تست یک عدد قرص سیپروفلوکساسین و یک عدد دیگر 12 ساعت پس از انجام تست جهت پیشگیری از عفونت ادراری مصرف میشود.جهت به حداقل رساندن احساس درد میتوان از ژل لیدوکایین موضعی استفاده کرد.

 

شیوه انجام تست :

برای انجام یک نوار مثانه کامل ابتدا به بیمار توصیه میشود از دو ساعت قبل از انجام تست مایعات فراوان مصرف کند تا احساس ادرار داشته باشد .سپس مرحله اول یعنی اوروفلومتری انجام میشود واز بیمار خواسته میشود در دستگاه اوروفلومتری ادرار کند. در این مرحله حجم ادراردفعی ، سرعت جریان ادرار، و مدت زمان دفع کامل ادرار بررسی میشود .

در مرحله بعد برای انجام سیستومتری، با استفاده از سوند نلاتون بسیار باریک  ادرارباقیمانده در مثانه تخلیه شده و اندازه گیری میشود . سپس یک کاتتر باریک از طریق مجرا وارد مثانه شده و یک کاتتر باریک دیگر وارد مقعد میشود در انتهای این کاتترها سنسور وجود دارد تا فشار مثانه و همزمان روده اندازه گیری شود .

سپس با سرم نرمال سالین گرم تدریجا و به آهستگی مثانه پر میشود ، در طی پر شدن از بیمار راجع به حس پر شدن مثانه سوال میشود واز وی  درخواست میشود در فواصل منظمی سرفه کند .

در مرحله سیستومتری حس پر شدن مثانه ، فشار مثانه ، انقباضات غیر ارادی در مثانه ، قابلیت ظرفیت پذیری مثانه بررسی میشود. همچنین احتمال نشت ادرار همراه با سرفه و عطسه و قدرت و استحکام اسفنکتر ادراری بررسی میشوند. زمانیکه حس پری مثانه به حداکثر رسید تست PFS ( یا اندازه گیری همزمان فشار مثانه و جریان ادرار) انجام میشود .

در مرحله PFS همزمان قدرت انقباضی عضله مثانه جهت دفع ادرار ، فشار مثانه در طی دفع ادرار و سرعت جریان ادرار بررسی میشوند .علاوه بر این هماهنگی اسفنکترادراری برای شل شدن کامل در مرحله دفع ادرار بررسی میشود.

نهایتا پس از بررسی تمام یافته ها ، متخصص اورولوژی نوع اختلال عملکردی را تشخیص داده و مراحل درمانی را بر اساس آن برنامه ریزی میکند.

 

آیا پس از انجام نوار مثانه مراقبت ویژه ای نیاز است ؟

معمولا پس از انجام این تست بیمار مختصری احساس سوزش ادرار دارد که طبیعی است . در طی 24 ساعت اول خودبخود رفع میشود. توصیه میشود بیمار مایعات گرم فراوان بنوشد و یک عدد قرص سیپروفلوکساسین  12 ساعت پس از انجام تست مصرف کند .

 

 

بی اختیاری ادرار و frequency

هنگامی که ماهیچه های اسفنکتر مجرای ادرار به میزان لازم قوی و محکم نباشدو یا عضلات لگنی دچار تحلیل و ضعف شده باشند ویا مشکلات عصبی در عضلات مثانه و مجرای ادراری رخ داده باشد با این مشکل روبرو میگردیم . از نشانه ها و علایم این مشکل میتوان به نیاز شدید و ناگهانی به دفع ادرار ، دستشویی رفتن مکرر، به علت حس نیاز به دستشویی در نیمه شب از خواب بیدارشدن، کنترلی بر نشت ادرار نداشتن، احساس خالی نشدن مثانه پس از دفع ادرار اشاره کرد.

4.png

این مشکل میتواند به مرور زمان در بانوان نمود پیدا کند.عواملی مثل بارداری،زایمان و یائسگی میتواند به دلیل تحت تاثیر قرار دادن این ماهیچه ها موجبات بروز این مشکل را فراهم آورد.

بی اختیاری ادرار انواع مختلفی دارد اعم از  بی اختیاری اورژانسی یا فوریتی و استرسی

بی اختیاری اورژانسی به حالتی اطلاق میگردد که فرد به صورت ناگهانی احساس نیاز به دستشویی رفتن میکند گاها نیز به دستشویی میرسد اما اگر دیر اقدام کند امکان نشت ادرار وجود دارد. (از موقعیت هایی که این مورد امکان بروز دارد مثل شب هنگام موقع خواب ، هنگام نوشیدن آب و...)

بی اختیاری استرسی به مواقعی اطلاق میگردد که فرد طی یک فشار و استرس بر شکم و مثانه رخ میدهد مانند خندیدن ،عطسه و سرفه ،ورزش و.. در این حالت فرد کنترلی بر ادرار خود ندارد و در صورت قرار گرفتن در چنین شرایطی نشت ادرار رخ میدهد.

یکی از بهترین روش های بهبود این مشکل در بانوان استفاده از روش RF میباشد که با استفاده از دستگاه Physiovag  صورت میگیرد. این روش که یک جایگزین برای عمل های جراحی و روش های دیگر مانند دارودرمانی و... است میتواند به صورت سرپایی و در چند جلسه مشکل بی اختیاری ادرار را از بین ببرد. طی این روش با تقویت عضلات مثانه و مجرای ادراری میتوان بهبودی کامل را بدست آورد. از دیگرمزایای این روش علاوه بر سریع و سرپایی بودن آن میتوان به بدون نیاز به بیهوشی و بدون درد و خونریزی بودن و عدم نیاز به دوره نقاهت آن اشاره کرد.درمان در این روش بدون نیاز به دارو بوده و در طی همان جلسات کوتاه درمانی بهبودی حاصل میگردد.

اینستاگرام: @luxe.care

شماره همراه: 09961361866

ورزش کگل چیست و اهمیت انجام آن

ورزش کگل به مجموعه از تمرینات گفته میشود که عضلات کف لگن را درگیر میکند و از بروز بیماری هایی که مربوط به شل شدگی این عضلات است جلوگیری میکند. به طور کل به مادرانی که تازه زایمان کرده اند توصیه میگردد برای کمک به تسریع جمع شدن رحم و جلوگیری از شل شدگی مثانه و تبعات بعد از آن از این ورزش استفاده کنند که در ادامه به نحوه انجام آن و شناسایی عضلات مربوط به آن میپردازیم.

8.png

چرا باید این تمرینات را انجام دهیم ؟

عوامل گوناگونی در طی چرخه زندگی وجود دارند که موجب آسیب و شل شدگی عضلات لگن میگردند مانند زایمان ، کهولت سن و اضافه وزن. این عضلات که از روده ،مثانهو رحم ما محافظت میکنند با از دست دادن استحکام خود موجب میگردند که بافت های لگنی مانند روده و مثانه وارد واژن گردند به این امر پرولاپس میگویند .علاوه بر این شرایط که بسیار آزار دهنده میباشد گاهی پرولاپس ها منجر به بی اختیاری ادراری نیز میشوند.

این امر حتی برای آقایان نیز امکان رخداد دارد .آنها نیز با افزایش سن گاهی عوارض ضعیف شدگی عضلات کف لگن را تجربه میکنند و دچار بی اختیاری مدفوع و ادرار میگردند به ویژه پس از جراحی پروستات.

ورزش کگل و نحوه پیدا کردن عضلات مربوط به آن

برای یافتن عضلات مربوط به کف لگن ابتدا کافیست یکی از انگشتان تمیز خود را وارد واژن نموده و سعی کنید با سفت کردن عضلات خود به انگشتتان فشار وارد کنید .اگر این امر برای شما دشوار هست روش دیگر پیشنهادی به شما این است که در هنگام ادرار کردن تلاش کنید  با سفت کردن عضلات خود از ادرار کردن جلوگیری کنید .شما میتوانید با متوقف و رها کردن ادرار خود این عضلات را به راحتی شناسایی کنید .این دو امر دقیقا همان کاری است که از آن تحت عنوان ورزش کگل یاد میکنند.(منبسط و منقبض کردن عضلات کف لگن)

شایان ذکر است که این دو امر فقط برای شناسایی عضلات است و نباید به عنوان یک روش و عادت برای انجام ورزش کگل شود واز آن استفاده کرد. قابل ذکر است که انجام این تمرینات با مثانه پر برای سلامتی شما مضر میباشد و میتواند موجب عفونت های ادراری تناسلی گردد.

با تمام این تفاسیر اگر در شناسایی این عضلات همچنان دچار شک هستید میتوانید با مراجعه به پزشک زنان به صورت کامل نحوه شناسایی و انجام درست آن را با دستگاه های مخصوص آموزش ببینید.

روش انجام و مزایا ی ورزش کگل

حالا که توانستید عضلات خود را شناسایی کنید تنها کافیست پس از اطمینان از خالی بودن مثانه خود در محیطی دنج و آرام با تمرکز بر این عضلات این ورزش را انجام دهید. با مرور زمان و تسلط و مهارت شما روی انجام این ورزش دیگر شما قادر خواهید بود در هرمکان و زمانی که اراده میکنید این تمرینات را انجام دهید.

در روز های اول تمرین تنها کافیست عضلات را منقبض کنید و تا سه شماره بشمارید سپس عضلات را رها کنید .دوباره این کار را انجام دهید و سپس رها کنید . این تمرین را باید تا ده مرتبه انجام دهید . پس از گذشت چند روز در هر انقباض تا ده شماره بشمارید و سپس رها کنید. در نهایت شما باید روزانه ده مرتبه از این تمرین انجام دهید .نکته قابل توجه این است که شما نباید به سرعت انتظار نمایان شدن نتیجه تمرینات باشید. این تمرینات به مرور زمان تاثیر میگذارند و هدف اصلی آن تمرکز بر کنترل و جلوگیری از بی اختیاری در دفع مدفوع و ادرار میباشد. .

نکات مهم در انجام این ورزش

گاهی افراد در انجام تمرینات احساس درد در ناحیه شکم و کمر میکنند .این علایم از انجایی نشات میگیرد که شما تمرینات را به طور درست انجام نمی دهید.باید همیشه به خاطر داشته باشید که موقع انجام این تمریتان عضلات کف لگن باید منقبض باشند و عضلات کمر و پهلو و ران ها باید در حالت انبساط و رها شدگی قرار داشته باشند. می توانید برای اینکار یک دست را بر روی شکم بگذارید تا عضلات شکم و لگن شل شوند.

در انجام این تمرینات حتما باید عمل دم و بازدم انجام دهید و نباید نفس را حبس کنید این امر موجب بهبود عملکردتان و تمرکز و آرامش میگردد.

نکته دیگر این است که در انجام تمرینات کگل سعی کنید اعتدال را رعایت کنید زیرا اگر این تمرینات را بیش از حد انجام دهید موجب فشار بر عضلات کف لگن گردیده و این عضلات خسته میشوند و نتیجه معکوس شده و عملکرد مطلوب به دست نمی آید.

یبوست

یبوست یک بیماری رایج در بین مردمان ما میباشد . اگر فردی در هفته کمتر از 3 بار اجابت مزاج داشته باشد میگوییم به یبوست مبتلا گشته است . کاهش تحرک روده ها در به وجود آمدن این مشکل نقش دارد . از دیگر مواردی که میتواند موجب ایجاد یبوست گردد میتوان به یک سری از دارو ها نیز اشاره کرد که مصرف آنها موجب به وجود آمدن یبوست میگردد،همچنین اختلالات هورمونی مانند دیابت یا هیپرتیروئیدی( کم کاری تیروئید ) نیز میتواند موجب این بیماری گردد. این بیماری از آنجا که میتواند مشکلات بسیاری را به مرور زمان برای افراد به وجود آورد باید رژیم های غذایی مناسب تحت کنترل قرار بگیرد. معمولا افرادی که دچار این بیماری میشوند در هنگام دفع با احساس درد و یا فشار زیاد مواجه میگردند .

استفاده از مواد غذایی پر فیبر در بهبود این مشکل میتواند کارساز باشد . به طور مثال مصرف آلو ،زرد آلو، انجیر ،خاکشیر با آب ولرم میتوانند مانند یک ملین عمل کرده و در بهبود مشکل شما کارآمد باشند.