گام هایی که مادران شیرده باید بدانند

شیردهی.jpg

شیر مادر بهترین غذا برای فرزند است.شیر مادر مغذی،مناسب و ارزان میباشد که میتواند نوزادمان را در برابر عفونت ها ایمن کند .  همچنین می تواند از بروز بیماری هایی مانند آسم و دیابت نیز پیشگیری کند. شایان به ذکر است که شیردهی علاوه بر اینکه برای نوزاد بسیار مفید است مادر را نیز از یک سری از بیماری ها مانند سرطان پستان و تخمدان مسون نگه میدارد علاوه بر آن میتواند به کاهش وزن مادر  پس از زایمان نیز کمک کند.

گام هایی برای شیر دهی موفق:

  1. پیش از زایمان به کلاس های پیش از زایمان شرکت کرده و آموزش های لازم جهت شیدهی را کسب کنید و یا کتاب ها و فیلم های آموزشی را مشاهده نمایید.
  2. بعد از زایمان از پزشک و عوامل زایمانی که شما را همراهی کرده اند تقاضا کنید که نوزاد را هرچه زود تر در آغوش شما قرار دهند. طبق مطالعات انجام شده ساعات اولیه پس از تولد، نوزادان به طور غریزی به سمت سینه مادر حرکت میکنند و آن را به دهان میگیرند.
  3. تغذیه با شیر خود را پس از زایمان در اولین فرصت ( 2ساعت اول پس از زایمان) آغاز نمایید . بعد از زایمان نوزاد حدود 40-30 دقیقه بیدار است و سپس برای استراحت میخوابد.

شیر مادر چگونه تغییر میکند؟

  • از تولد تا روز سوم پس از آن ،شیر مادر مایعی غلیظ و زرد رنگ میباشد که به آن آغوز میگویند .آغوز حاوی میزان زیادی ویتامین و پروتئین برای حفاظت از نوزاد شما در برابر عفونت ها دارد. همچنین از آنجا که خاصیت ملینی نیز دارد در به راه افتادن روده ها و اجابت مزاج نوزاد بسیار مفید میباشد.
  • از روز 3تا روز 10 شیر اولیه تولید میشود .این شیر حاوی آب بسیاری است .
  • از روز 10 به بعد شیر کامل تولید میشود که به علت ترکیبات متفاوت آن در طول روز بسیار منحصر به فرد است. این عمل به گونه ایی است که محتوای چربی در طول یک نوبت تغذیه افزایش می یابد یعنی اکثر چربی در انتهای وحده شیرخوردن نوزاد به وی میرسد تا در پایان یک نوبت شیر دهی سیر شود و مدتی بخوابد .
  • از تغذیه توام شیر مادر و شیر مصنوعی در هفته های اول باید ممانعت به عمل آید مگر آنکه پزشک توصیه کنید.
  • در صورت محرومیت نوزاد از شیر مادر ، شیر مصنوعی مغذی است هرچند مزایای شیر مادر را ندارد.

روش صحیح شیر دادن به کودک :

طرز صحیح شیردهی ،شیرخوردن را برای شیرخوار اسان نموده و مشکلات کمتری برای مادر به ارمغان می آورد.نحوه صحیح شیر دهی به صورت زیر میباشد:

  • قبل از تغذیه شیرخوار و یا دوشیدن شیر شست و شوی دست های مادر با آب و صابون لازم است اما شست و شوی پستان لازم نیست و استحمام روزانه مادر کافی است .طی استحمام نیز نباید نوک سینه و هاله با صابون شسته شود چون سبب خشکی و زخم شدن آن میگردد.
  • مادر باید در یک حالت راحت باشد اگر حالت نشسته را انتخاب میکنید حتما باید در پشت خود بالشت قرارداده و گودی کمر خود را پر کنید تا بتوانید بدون خستگی به راحتی به نوزاد خود شیر دهید و از زمان شیر دهی لذت ببرید
  •  نوزاد را محکم در آغوش گرفته به طوری که سر نوزاد در آرنج و باسن وی در کف دست شما جاگیرد و تکیه گاه او باشد و سپس نوزاد را به خود نزدیک کرده تا دهان او بر بروی سینه شما قرار گیرد.
  • صبر کنید تا شیرخوار خوب دهانش را باز نموده سپس اورا به سمت پستانتان بکشید به گونه ایی که اول چانه اش با سینه شما تماس پیدا کند .دقت داشته باشید که در این مرحله  نباید نوک سینه را در دهان نوزاد قرار دهیم بلکه باید نوک سینه و هاله قهوه ایی دور آن در دهان نوزاد قرار گیرد.
    • نوک سینه باید در مقابل کام بالای شیرخوار قرار داشته باشد .هنگامی که نوزاد آن را می مکد نباید دردی وجود داشته باشد.
    • دهان نوزاد باید هاله را کامل بپوشاند مهمتر اینکه نیمه پایینی هاله کاملا با دهان نوزاد پوشیده شده باشد.
  •  دقت شود که هنگام شیر دهی چانه شیرخوار باید کاملا زیر پستان و بینی شیرخوار بسیار نزدیک به پوست سینه باشد . اما نوک بینی شیرخوار در پستان فرو نرود و بتواند براحتی تنفس کند.

نشانه های سینه گرفتن صحیح و درست شیر خوردن نوزاد:

  1. شیرخوار دهان را باز تر میکند چانه در تماس با پستان و لب پایینی به بیرون برگشته است.
  2. شیرخوار مکث میکند .مکیدن آرام و عمیق همراه با وقفه های کوتاه مدت به همراه دارد تا شیر به دهان جریان یابد.
  3. شیرخوار دهان را میبندد . این توالی تکرار میشود تا وقتی دهان پر از شیر شود و شیرخوار شیر را فرو دهد. شما باید بتوانید فرو دادن شیر را ببینید و صدا های قورت دادن شیر را بشنوید.
  4. مادر هیچگونه دردی در سینه خود احساس نمی کند.
  5. نوزاد وقتی احساس سیری میکند ،خودش سینه را رها میکند.

نشانه های دریافت شیر کافی:

بعد از روز 4-5 از تولد ،شیرخوارانی که به خوبی شیر میخورند در طول 24 ساعت دست کم 6 بار ادرار میکنند و وضعیت اجابت مزاج در چند هفته اول تغییر میکند.از بدو تولد تا روز 3 مدفوع قیری و سیاه است . به این مدفوع "مکونیوم" میگویند. پس از این مرحله ،مدفوع دانه دار و زرد رنگ میشود و 5تا 10 بار در روز ممکن است اجابت مزاج صورت گیرد.از 6 روزگی تا 6 هفتگی اول تولد 6 پوشک خیس و 2 بار دفع مدفوع نشان دهنده دریافت کافی شیر و تغذیه مناسب است.

پس از 3 هفته ،مدفوع زردتر،نرم و سپس با اضافه کردن غذا به شیر ،بعد از 6 ماهگی قهوه ایی میشود.اجابت مزاج میتواند بعد از هربار شیرخوردن رخ دهد ولی به طور میانگین 2تا 4 بار در روز رخ میدهد. دریافت ناکافی شیر مادر در شیرخوار بالای 5 روز ممکن است به صورت وجود مدفوع مکونیومی ،مدفوع بینابینی،مدفوع سبز قهوه ایی،تعداد دفعات کم مدفوع (کمتر از 3 بار) یا مدفوع بسیار اندک باشد .

در شبانه روز چند بار باید به شیرخوار شیر دهیم؟

تعداد دفعات تغذیه از سینه معمولا در یک ماهگی 12-8 بار در 24 ساعت است اما فراموش نشود که تغذیه همیشه باید بر اساس تقاضای شیرخوار باشد و ممکن است دفعات تغذیه با شیر مادر در روز های اول بیشتر یا کمتر باشد .باید نوزاد را مکرر در هر زمانی از شب و روز که نیاز دارد شیر داد تا تولید شیر زیاد شود .

شیر خواران خواب آلود ممکن است به اندازه کافی شیر نخورند بنابراین شما برای شیرخوردن بیدارشان کنید.

ذخیره کردن شیر:

مادر میتواند شیرش را بدوشدو برای استفاده بعدی ذخیره کند. استفاده از ظروف شیشه ای و یا پلاستیک سخت برای ذخیره بلند مدت شیر دوشیده شده نوصیه میشود.ظرف شیر را 15 دقیقه در ظرف آب گرم قرار دهید .اگر شیر را در یخچال نگه میدارید تا 48 ساعت قابل استفاده است .در صورت نگه داشتن در فریز:

2 هفته درون فریزر و جایخی یخچال

3 ماه درون فریزر و یخچال فریزر

6 ماه درون فریزر مستقل صنعتی با انجماد عمیق (20-)

شیر مادر در دمای اتاق حداکثر تا 4 ساعت قابل استفاده است و همچنین شیر قبلا ذوب شده در یخچال تا 24 ساعت قابل مصرف است.

سوالات رایج در مورد شیردهی:

  1. آیا مادران شیرده باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند؟

رژیم مادران چندان روی ترشح شیرشان تاثیری ندارد. مادران شیرده باید برای پیشگیری از ازدست دادن کلسیم زیاد از استخوان هایشان ،باید منابع کلسیم بیشتری مصرف کنند . نوشیدن 3 لیوان شیر با حجم هر لیوان 250 سی سی در روز به مادران توصیه میشود .

  1. آیا مادران شیرده باید از خوردن همه دارو ها پرهیز کنند؟

مصرف بیشتر دارو های معمول و رایج در دوران شیردهی بلا مانع است و در صورت مصرف دارو با پزشک اطفال در این مورد مشورت کنید .

  1. با درد نوک سینه چه باید کرد؟

درد نوک سینه پس از شروع شیردهی شایع است . تکنیک نامناسب شیردهی وضعیت نادرست بغل کردن و به سینه گذاشتن شایع ترین علت درد نوک سینه بلافاصله پس از زایمان است.نوک سینه معمولا ظرف یک هفته بعد یه این شرایط عادت میکند.در صورتی که مقداری از شیر برا بعد از شیردهی به نوک سینه اتا بمالید و بگذارید خودش خشک شود مشکل تاحدی برطرف میشود. گاهی درد نوک سینه به دلیل عفونت قارچی است. دهان شیرخوار را برسی کنید و به دنبال نقاط سفید رنگ بگردید که کنده میشوند ولی پاک نمیشوند (برفک دهان)

 

 

پیشگیری و درمان شقاق پستان بعد از زایمان

بهترین درمان شقاق نوک پستان پیشگیری است و بهترین راه پیشگیری،گرفتن و مکیدن صحیح پستان از ابتدای تولد است.

برخی از علل احتمالی شقاق پستان بلافاصله بعد از تولد عبارتند از:

_تکنیک غلط شیردهی به خصوص وضعیت نادرست مکیدن نوزاد که هر دو شایعترین علت در بروز شقاق هستند.در این شرایط مقدار کمی شیر جاری میشود که در نتیجه نوزاد به وزن قابل قبولی نمیرسد و همزمان تولید شیر هم کاهش مییابد.

_تروما و ضربه،عامل مهم دیگر شقاق است که در اثر افراط در شستشوی پستان و یا قطع شیردهی هنگامی که هنوز نوزاد پستان را می مکد به وجود آید.تغییرات آب و هوایی و یا حساسیت های پوستی در پستان از علل دیگر درد هستند.

برای تمیز بودن پستان ها حمام کردن روزانه کافی است و اقدام دیگری لازم نیست.

 

اقدامات عمومی:

در تمام موارد درد یا شقاق به کار بستن اقداماتی برای جلوگیری از آسیب بیشتر نوک پستان و کاهش درد در زمان شیر دادن و انجام درمان اختصاصی ضروری است.

_مادر باید کودک را در وضعیت مناسب به پستان بگذارد و وضعیت های شیردهی متفاوتی را امتحان کندتا در هر وضعیتی که راحت تر است شیر بدهد.

-مادران سزارین شده باید در هنگام شیر دادن شرایط راحتی مثل پوزیشن فوتبالی داشته باشند.

-در صورتی که پس از انتخاب وضعیت های فوق و رعایت پستان گرفتن صحیح شیرخوار،هنوز مادر هنگام شیردادن درد داشته باشد توصیه میشود که با انگشت نشانه،چانه شیرخوار را جهت متمایل کردن لب تحتانی به خارج،کمی به پایین بکشد تا با گرفتن صحیح پستان،درد مادر تسکین یابد.

_مادر قبل از هر بار برای کمک به رگ کردن پستان،از روش های آرامش یافتن استفاده نماید همچنین کمی از شیرش را بدوشد تا پستان ،نرم و نوک آن لغزنده شود مخصوصا اگر احتقان هم وجود داشته باشد.

_برای تسکین درد از مسکن یا کیسه یخ استفاده کند.

_شیردهی را ابتدا از پستانی که درد کمتری دارد شروع نماید زیرا در پستان آزرده درد نوک پستان قبل از رگ کردن آن شدید است ضمنا ممکن است رگ کردن را مهار کند.با شروع شیردهی از پستان کم ضایعه، هر دو اثر فوق کاهش یافته و بعد از برقراری واکنش جهش شیر، می توان شیرخوار را روی پستان دیگر گذاشت.

_مادر کمی از سیر پسین را بعد از هر بار تغذیه به نوک پستان بمالد.

_پد پستان را باید به محض خیس شدن تعویض نماید به طوریکه هیچ وقت اطراف نوک پستان مرطوب نماند.زیرا این پدها رطوبت را در خود نگه داشته و ممکن است به نوک پستان بچسبند.لزومی ندارد که مادر از سوتین استفاده کند میتواند پیراهنی بپوشد که در زیر پستان گره بخورد و در صورت لزوم از چندین پد استفاده کند.

_در حد امکان نوک پستان هوا بخورد در غیر این صورت از پوشش یا محافظ پستان که اجازه می دهد هوا در اطراف آن جریان داشته باشد استفاده کند تا از ایجاد اصطکاک توسط لباس جلوگیری و به بهبودی شقاق کمک شود.

_بعد از هر نوبت شیردادن،نوک پستان را به مدت کوتاه با کمپرس گرم یا با استفاده از سشوار با حرارت کم،گرم کند.

_در این موارد،ضمن عدم محدودیت در طول و مدت تغذیه از پستان،در صورت وزن گیری خوب شیرخوار دلیلی وجود ندارد که شیرخوار حتما از هر دو پستان تغذیه شود.معمولا استفاده از یک پستان در هر نوبت تغذیه سبب درد کمتر و بهبودی سریعتر خواهد شد.در صورت نخوردن شیر توسط شیرخوار به اندازه کافی،می توان با فشردن پستان شیر را در دهان شیرخوار چکاند.

_در صورت درد شدید و عدم توانایی در شیردادن مستقیم از پستان با روشهای ذکر شده،شاید لازم باشد به مدت ۳-۵ روز جهت بهبودی،موقتا تغذیه از پستان را قطع نمود و در طی این مدت شیردوشیده شده مادر را توسط فنجان،قاشق و یا قطره چکان به شیرخوار داد.

اقدامات درمانی اختصاصی:

لانولین خالص شده حفاظتی را فراهم می آورد که رطوبت طبیعی نوک پستان را حفظ و از خشکی  جلوگیری نموده،به التیام شقاق کمک کرده و درد نوک پستان را تسکین می دهد.

تسکین درد با مصرف ایبوپروفن و یا استامینوفن نیم ساعت قبل از شیردهی میسر است.

به مادران توصیه میشود که از صابون برای نظافت نوک پستان استفاده نکنند چون باعث تحریک پوست آن میشود.

 

🔴زردی نوزاد یا یرقان نوزاد:

نوزادان مبتلا به زردی یا یرقان رنگ پوست و چشم زرد (زردی چشم) دارند. علت زردی نوزاد وجود بیلی روبین بیش از حد در خون نوزاد است. بیلی روبین ( Bilirubin) یک ماده زرد است که از تجزیه عادی گلبول های قرمز حاصل می شود. کبد بیلی روبین را از خون جداکرده و به روده منتقل می کند تا از بدن دفع شود. کبد کودک بیلی روبین را به خوبی کبد یک فرد بالغ جدا نمی کند. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که سرعت تجمع بیلی روبین بیشتر از سرعت تجزیه و دفع آن توسط کبد است.اکثر انواع زردی نوزادان به خودی خود بهبود پیدا می کنند.  ولی بعضی از آنها برای کاهش سطح بیلی روبین نیاز به درمان زردی نوزاد دارند.

🔺علائم زردی نوزاد کدامند؟

از مهمترین علائم زردی یا یرقان نوزاد رنگ پوست زرد رنگ نوزاد مبتلا به زردی می باشد. رنگ زرد از صورت، سینه و شکم شروع شده و به پاها می رسد. از دیگر علائم زردی نوزاد ، زرد بودن سفیدی چشم نوزاد مبتلا به زردی می باشد.  نوزادانی که سطوح بیلی روبین خیلی بالا دارند ممکن است خواب آلود و غرغرو باشند و در غذا خوردن هم مشکل داشته باشند. تشخیص علائم زردی نوزاد ممکن است کمی سخت باشد، به خصوص وقتی که نوزاد پوست تیره داشته باشد. در چنین مواردی جهت اطمینان کمی به آرامی پوست روی بینی یا پیشانی نوزاد را فشار بدهید. در این حالت اگر نوزاد شما زردی داشته باشد بعد از برداشتن انگشت پوست زرد رنگ می شود.

🔺کدامیک از علائم زردی یا یرقان در نوزادان نیاز به مراجعه به پزشک دارند؟

  • اگر کودک بیمار به نظر می رسد و یا حرکات بیمار گونه دارد
  • درست شیر نمی خورد
  • خواب آلوده تر از همیشه است
  • قبلا زردی داشته و در حال حاضر بد تر از قبل شده است

🔺دلیل زردی نوزادان چیست؟

بیشتر نوزادان سالم دارای زردی فیزیولوژیک (طبیعی) هستند.
زردی طبیعی به این علت اتفاق می افتد که هنگام تولد نوزاد ، سلول های خونی بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند.
بیشتر این سلول های خونی زیاد عمر نمی کنند و به همین علت در جریان تجزیه شان بیلی روبین بیشتری از خود به جا می گذارند. این نوع از زردی بچه معمولا ۲ تا ۴ روز بعد از تولد اتفاق می افتد و تا ۲ هفتگی از بین می رود.

🔺بیشترین احتمال زردی یا یرقان مواقعی است که

  • نوزاد نارَس (نوزادی که زود تر ار موعد به دنیا آمده باشد یا بارداری کمتر از ۳۸ هفته) متولد شده باشد. اینگونه نوزادان برای دفع بیلی روبین آمادگی کمتری دارند و ممکن است نسبت به نوزادانی که به موقع (سن بارداری بیشتر یا مساوی با ۳۸ هفته) به دنیا آمده اند در سطوح پایین تر بیلی روبین هم با مشکل مواجه شوند. معمولا پزشک پس از انجام آزمایش زردی به دلیل حساس تر بودن شرایط جسمانی اینگونه نوزادان زودتر از بقیه به رفع زردی نوزاد می پردازد.
  • در بارداری هایی که زودتر از موعد نوزاد متولد می شود، به علت کاهش ترشح شیر مادر احتمال زردی نوزادان افزایش می یابد. شیر مادر برای شیردهی کافی نیست و معمولا در روز های اولیه عمر نوزاد اتفاق می افتد. چرا که ممکن است هنوز شیر مادر تولید نشده باشد و یا کودک در مکیدن سینه مشکل دارد. به این نوع از این بیماری، زردی شیر دهی گفته می شود. در این موارد به دلیل نا آشنایی مادر مشورت با مشاور شیر دهی باید انجام شود. در بارداری هایی که زودتر از موعد ، نوزاد متولد میشود ، به علت کاهش ترشح شیر مادر احتمال زردی افزایش می یابد.
  • کودک از شیر مادر تغذیه می کند. شیر مادر روند دفع بیلی روبین توسط کبد را کند می کند. به این نوع زردی، زردی شیر مادر گفته می شود و شما شاهد رفع زردی نوزاد خواهید بود. که معمولا بعد از یک هفتگی اتفاق می افتد و به آرامی از ۳ تا ۱۲ هفته بهبود پیدا می کند.
  • نوزاد گروه خونی متفاوت از مادر دارد. اگر مادر و نوزاد گروه های خونی متفاوتی داشته باشند بدن مادر آنتی بادی هایی تولید می کند که گلبول های قرمز خون نوزاد را مورد حمله قرار می دهند.

🔺راه های درمان قطعی زردی نوزاد کدامند؟

زردی به علت های مختلفی ایجاد می شود. انتخاب روش قطعی درمان زردی، به علت زردی، سطح بیلی روبین، و سن نوزاد بستگی دارد. زردی بچه هنگامی که خفیف باشد به صورت طبیعی از ۷ روز تا ۱۴ روز با دفع تدریجی بیلی روبین توسط بدن از بین می رود. زردی در نوزادانی که زردی شیردهی دارند با افزایش دفعات شیردهی توسط مادر از بین می رود. اگر شیر مادر به اندازه کافی به نوزاد نرسد پزشک باید برای کاهش زردی بچه شیر خشک تجویز کند. برای رفع زردی نوزادان ، در موارد جدی تر باید درمان در کوتاه ترین زمان ممکن پس از تولد نوزاد آغاز شود.

🔺چه غذاهایی برای زردی مضر است؟

اگر فرزند شما زردي دارد وسطح آن خيلی بالا نيست، مثلا عدد زردی ۱۰، و تمايل داريد كه زردی بالاتر نرود می توانيد با رعايت بعضي دستورات غذایی و مشورت با پزشک به فرايند درمان زردی نوزاد و کاهش علائم زردی نوزاد كمك كنيد.
توجه داشته باشيد كه دستورات غذایی فقط برای مادر شير ده می باشند و درمان قطعی نيست.

به نوزاد تا ۶ ماه اول تولد هيچ ماده غذایی به جز شير نبايد خورانده شود.
از قطره بیلی ناستر یا قطره زردی نوزادان هم می توانيد با مشورت با پزشک برای درمان زردی استفاده كنيد.

مادر نوزاد بايد از غذاهايی كه طبع گرم دارند خيلی كم استفاده كند.
بجای استفاده از این نوع غذا ها، مادر می تواند از غذاهای با طبع سرد و معتدل استفاده نماید.

 

 

 

جراحی زیبایی پس از زایمان

حاملگی مجدد بعد از زایمان چقدر طول می‌کشد؟ - درمانکده

معمولا دوران بارداری با افزایش هورمون های مادر و پرخون شدن محل واژن با تغییر شکل لبیا ها مواجه هستیم همچنین پس از زایمان طبیعی با باز شدن مجاری واژن میتوان شگف دیگر واژن حالت قبل خود را پیدا نمیکند  از این رو بانوان پس از زایمان به دنبال ترمیم این موارد میباشند . نکته حائز اهمیت آن است که بالافاصه پس از زایمان زمان مناسبی برای این اعمال جراحی نمی باشد و باید حدود 6 ماه پس از زایمان اقدام به این عمل نمود زیرا پس از زایمان نیز با تغییرات هورمونی رو به رو هستیم که امکان بازگشت تغییرات را به همراه دارد . این اعمال معمولا سرپایی میباشند و به سرعت بهبود می یابند.

بزرگی لب های ناحیه تناسلی میتواند موجب مشکل در هنگام ورزش و نارضایتی جنسی و کاهش اعتماد به نفس بانوان گردد.از این رو روش های متفاوتی برای زیبایی و جوان سازی این ناحیه وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم

واژینو پلاستی: به عمل جراحی که موجب تنگ تر شدن محل واژن میگردد و شل شدگی های واژن را از بین میبرد میگویند

لبیا پلاستی : لب ها در ظاهر ناحیه تناسلی بسیار حائز اهمیت هستند لب های بزرگ میتواند موجب کاهش اعتماد به نفس بانوان گردد از این رو برش و کوچک سازی آن ها را لبیا پلاستی می نامند.

پرینورافی : این روش از تنگ کردن واژن نسبت به واژینو پلاستی کم تهاجمی تر میباشد. به این دلیل که در این روش به وسیله لیزر یا دستگاه RF به تنگ کردن و جوان سازی واژن میپردازند. دستگاه RF یک روش نوین میباشد که بدون ایجاد زخم ،درد، خون ریزی ، بیهوشی و در مدت زمان کم نتایج مطلوب را به ارمغان می آورد .در این روش که در مطب دکتر قربانی نیز ارائه میگردد بدون نیاز به دوره نقاهت و در همان جلسات ابتدایی شما شاهد تغییرات خواهید بود.

زایمان بی درد

اپي‌دورال) یک زایمان بدون درد !

زایمان یک تجربه ناب برای مادران میباشد. از آنجا که زایمان طبیعی با یک دوره درد همراه است اکثر مادران از این مرحله بیم دارند .از این رو روش های نوین بی دردی امروزه ارائه میگردند تا مادران را در این تجربه حمایت نمایند. این بی دردی به دو صورت انجام میشود که محبوب ترین روش آن روش بی حسی اپی دوران میباشد ،روش دیگر نیز بی حسی اسپاینال است .

تفاوت این دو بی دردی در آن است که بی حسی اسپاینال حدود 2 ساعت تاثیر دارد و در اواخر مرحله زایمان صورت میگیرد تا تاثیرات آن از بین نرود همچنین این نوع بی دردی موجب بی حس شدن نواحی کمر به پایین می گردد ؛ بی دردی اپیدوران در چند مرحله صورت میگیرد و همچنین بی دردی در یک نقطه را به ثمر می آورد

هردو این روش ها با وارد کردن سوزنی بسیار نازک تحت نظر متخصص بیهوشی به  انتهای مجرای نخاعی و تلقیح ماده بی حسی در کمر صورت میگیرد . در روش اپی دورال دارو بی حسی به تدریج تزریق میگردد. پس از تزریق دارو بی حسی به تدریج درد کاهش یافته و سیگنال های درد به مغز فرستاده نمیشوند و مادر درد را حس نمیکند. نکته مهم آن است که علی رغم از بین رفتن درد انقباضات همچنان ادامه دارند.

این دارو نه بر مادر و نه بر جنین تاثیرات سوء و مخرب ندارد .

عوارضی که به طور نادر احتمال رخداد در این روش زایمان را دارد به شرح زیر است :

  • کمر درد و درد در ناحیه تزریق
  • سردرد
  • مشکلات تنفسی ( درصورت بروز حساسیت )
  • کاهش فشار خون مادر که با کاهش ضربان قلب جنین همراه میگردد.
  • بی حسی پاها
  • خارش

زایمان سزارین

کدام شیوه برای زایمان سزارین بهتر است؟

در این نوع زایمان با ایجاد برش یر روی شکم و رحم مادر نوزاد را دنیا می آورند.از عواملی که موجب این نوع زایمان میگردنند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لیبر ( یا زایمان ) طول کشیده و یا متوقف شده
  • نگرانی برای جنین .برای مثال ( ضربان قلب غیر طبیعی نوزاد و یا مشکلات جفت و بند ناف)
  • چند قلویی
  • مشکلات جفتی
  • نوزادان بسیار درشت
  • وضعیت قرار گیری بریچ یا نشسته
  • عفونت هایی که قابل انتقال هستند مانند HIV و هرپس ( تبخال تناسلی فعال )
  • مشکلات پزشکی مادر مانند فشار خون بالا یا دیابت

خانم هایی که سابقه زایمان سزارین قبلی دارند میتوانند امکان زایمان واژینال ( طبیعی ) در بارداری بعدی خود را دارند .این تصمیم بستگی به نوع انسزیون یا برشی دارد که در زایمان قبلی بر روی رحم انجام شده است از این رو شما حتما باید با پزشک خود در رابطه با زایمان طبیعی بعد از یک زایمان سزارین حتما صحبت نمایید.

مادران باید حتماقبل از زایمان سزارین تحت نظر قرار گرفته شوند از این رو در بیمارستان بستری میگردند و با انجام آزمایشات اولیه و کارگذار آنژیوکت جهت برقراری سرم و سونداژ ( وسیله ایی که به مثانه متصل میگردد جهت خروج ادرار و اندازه گیری میزان آن ) مادر آماده انتقال به اتاق جراحی میگردد. سپس با تزریق بی حسی نخاعی امادگی های لازم جهت سزارین انجام میگردد. در صورت هوشیار بودنپس از انتقال به بخش مادر فرایند در آغوش گرفتن و شیردهی صورت میگیرد. و درصورت نیاز مادر میتواند از جای خود بلند شود و راه برود پس از هوشیار شدن کامل سوند از مادر جدا میگردد و در نهایت با تشخیص پزشک حدود 2-4 روز پس از انجام سزارین مادر میتواند مرخص گردد.

گاها کرامپ و گرفتن عضلات را پس از انجام سزارین شاهد هستیم بخصوص در زمان شیردهی که جای نگرانی ندارد .درد در ناحیه برش سزارین ، خونریزی و یا ترشحات 4-6 هفته پس از انجام سزارین نیز طبیعی هستند .

 

مراقبت های بعد از سزارین:

-برای شش هفته از انجام کارهای سنگین و دشوار خانه خودداری نمایید.

-از خم و راست شدن بیش از حد یا کارهایی که به عضلات شکم فشار می آورد پرهیز کنید.

-سعی کنید هر روز کمی راه بروید و هر روز کمی بیشتر از روز قبل راه بروید.

-بعد از مرخص شدن از بیمارستان و رفتن به خانه میتوانید حمام کنید.

-پس از حمام کردن با استفاده از سشوار زخم را خشک کنید.

                                                                                    -برای خونریزی  واژینال ، از نوار بهداشتی استفاده کنید.                   

                                                                                    -از دوش واژینال یا تامپون استفاده نکنید

-اگر رانندگی میکردید بهتر است تا مدتی آن را انجام ندهید.

-تا شش هفته از انجام رابطه ی جنسی خودداری نمایید.

-روز های اول بعد از جراحی بهتر است غذاهای نرم و آبکی استفاده نمایید.

-یبوست باعث فشار روی ناحیه عمل میشود با رژیم غذایی درست مانع از آن شوید.

-محل زخم را تمیز و خشک نگه دارید.

- بیمارستان معمولا از پانسمان ضدآب برای شما استفاده میشود که میتوانید با همان پانسمان حمام کنید.

-سعی کنید هر روز دوش بگیرید.

-محل برش را بعد از  شستوشو  با باد شسوار و با رعایت کمی فاصله خشک کنید.

-راه جریان هوا را به زخم نبندید و همواره زخم را خشک نگه دارید.

-کش لباس زیر را روی زخم قرار ندهید.

-لباس های نخی  و گشاد بپوشید.

-وقتی زخمتان هنوز تازه است ، از شکم بند استفاده نکنید ، زیرا زخم را مرطوب نگه میدارد.

-پس از بهبود اولیه زخم ، بستن شکم بند مناسب است.

-بدون نظر پزشک کرم ،پماد یا لوسیون به زخمتان نزنید.

در صورت هر گونه مشکل لطفا سریعا به بیمارستان محل بستری مراجعه بفرمایید.

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی، تجربه ای دردناک و حتی کمی ترسناک، اما بهترین روش برای به‌  دنیا‌ آوردن فرزندتان

 زایمان طبیعی یک روند نرمان است که از زمان های بسیار قدیم تا به امروز در حال رخ دادن میباشد. این نوع زایمان حاوی 4 مرحله میباشد . مرحله اول مرحله ایی که درد های زایمان شروع شده و دهانه رحم شروع به باز شدن میکند .مرحله دوم مرحله ایی است که در آن نوزاد متوله میشود .مرحله سوم مرحله ایی است که جفت خارج میشود و مرحله چهارم حدود دوساعت بعد از زایمان است .

این نوع زایمان که یک روند طبیعی در سیستم بدنی مادران است به نوعی مطلوب ترین روش زایمان به حساب می آید .از فواید این نوع زایمان میتوان به موارد زیر اشاره داشت :

  1. خونریزی کمتر نسبت به سایر روش ها
  2. کاهش میزان مرگ و میر
  3. ایجاد ارتباط عاطفی بیشتر
  4. هزینه کمتر
  5. شیردهی آسان
  6. کمتر بودن دوران نقاهت نسبت به زایمان سزارین
  7. کاهش وزن سریعتر و تناسب اندام
  8. مشکلات کمتر در بارداری های بعدی
  9. مدت نگه داری در بیمارستان کمتر

 

زایمان بی درد یا اپیدورال:

 یکی از روش های نوین کاهش درد در طی زایمان استفاده از زایمان طبیعی اپیدورال است. در این روش با کمک تزریق بی حسی در فضای درون ستون مهره ها، درد مادر در حین زایمان کمتر حس می شود.

اپیدورال چیست؟

اپیدورال یکی از روش های بی حسی موضعی، تزریق ماده ی بی حسی داخل فضای اپیدورال در ستون فقرات است. این روش در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است و اکثر خانم های بارداری که تمایل به انجام زایمان طبیعی دارند ، بی حسی اپیدورال را انتخاب میکنند.

این مسکن، فقط در بخش‌های خاصی از بدن احساس درد را از بین می‌برد. اپیدورال مسیر ارسال پیام‌های درد به مغز را از بخش پایینی ستون فقرات  مسدود می‌کند و در نیمه پایینی بدن درد را تسکین می‌دهد. بر اثر تزریق اپیدورال شکم‌تان بی‌حس می‌شود و در این ناحیه دیگر احساس درد نخواهید داشت.

در چه مرحله ایی از زایمان بی حسی اپیدورال تزریق میشود؟

در هر زمانی از زایمان میتوانید از بی حسی اپیدورال استفاده کنید اما اغلب زمانی انجام میشود که انقباضات قوی ایجاد شده باشد و دهانه رحم حدود 4-5 سانتی متر باز شده باشد.

انجام زایمان اپیدورال چه فوایدی دارد؟ممکن است، اپیدورال فشار خون شما را کاهش دهد که می‌تواند بر میزان اکسیژن ارسالی به فرزندتان تاثیر بگذارد. در صورتی‌که فشار خون شما بطور ناگهانی کاهش یابد مایعاتی به بدن شما تزریق می‌شود که باعث افزایش حجم خون و در نتیجه کاستی فشار خون گردد.

  • بی حسی اپیدورال، تسکینِ درد عالی، مناسب و سریعی را فراهم می‌آورد.
  • اگر زایمان شما طولانی شود، اپیدورال به شما اجازه استراحت می‌دهد. و به مادران کمک کند تا تجربه بهتری از زایمان داشته باشند.
  • زمانی‌که راه‌های دیگر تسکین درد کمک دهنده نیستند، اپیدورال می‌تواند به شما در تسکین درد کمک کند.
  • برخلاف برخی از داروهای مسکن، هنگام مصرف اپیدورال، هوشیار خواهید بود. یعنی هنوز متوجه انقباضات خودتان می‌شوید، اما دردی احساس نمی‌کنید.
  • اگر دچار افزایش فشار خون هستید، استفاده از اپیدورال تاثیر جانبی مفیدی برای شما دارد و باعث کاهش فشار خون می‌شود

بی حسی اپیدورال چه تاثیری بر نوزاد میگذارد؟

ممکن است، اپیدورال فشار خون شما را کاهش دهد که می‌تواند بر میزان اکسیژن ارسالی به فرزندتان تاثیر بگذارد. در صورتی‌که فشار خون شما بطور ناگهانی کاهش یابد مایعاتی به بدن شما تزریق می‌شود که باعث افزایش حجم خون و در نتیجه کاستی فشار خون گردد.

انجام اپیدورال در چه افرادی ممنوع میباشد؟

 

همۀ مادران نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. موارد منع استفاده از بی‌حسی اپیدورال :

  • عفونت خونی
  • اختلال در انعقاد خون
  • در صورت پایین بودن فشار خون، به دلیل خونریزی یا مشکلات دیگر
  • عفونت پوستی در ناحیۀ کمر به دلیل وارد شدن سوزن
  • سابقۀ حساسیت به داروهای بی‌حسی ناحیه‌ای

مراقبت بعد از زایمان طبیعی:

-روی بخیه هان ننشینید.

-بهتر است از توالت ایرانی استفاده کنید.

-بعد از دستشویی ، زخم را با آب ولرم بشویید و سپس خود را خشک کنید.

-ساعاتی در روز بدون لباس زیر دراز بکشید تا زخمتان هوا بخورد.

-زخم را دستکاری نکنید و بدون اجازه پزشک روی آن پماد ، کرم یا لوسیون نزنید.

-از نوار بهداشتی ساده و بزرگ بدون پودر جاذب و یا رویه مشبک استفاده کنید.

-هرگز از تامپون استفاده نکنید.

- لباس زیر تنگ به همراه نوار بهداشتی ، از رسیدن هوا به زخم جلوگیری و روند خوب شدن زخم را کند میکند.

-نوار بهداشتی خود را هر دو تا چهار ساعت یک بار عوض کنید.

-در صورت وجود زخم ، از تجمع خون روی زخم این ناحیه جلوگیری کنید

-با رعایت رژیم غذایی از ابتلا به یبوست جلوگیری بفرمایید.

- لبنیات کم چرب مصرف کنید.

- مایعات زیاد و آب میوه خانگی بنوشید

-به سالاد و غذا ها روغن زیتون اضافه کنید.

-اجسام سنگین بلند نکنید.

- از فعالیت های زیاد و خسته کننده پرهیز کنید.

-خودتان را مجبور به آشپزی های طولانی مدت نکنید.

-مراقبت از دیگر کودکان را به کمک همسر یا شخص دیگری انجام دهید.

در صورت هر گونه مشکل لطفا سریعا به بیمارستان محل بستری مراجعه بفرمایید.
 

زایمان فیزیولوژیک

زایمان فیزیولوژیک به زایمان طبیعی گفته میشود که بدون دخالت هیچ گونه عوامل بیرونی مانند دارو و بی حسی صورت میگیرد . مادران خواهان این روش زایمان در طی دوران بارداری با گذراندن کلاس های آموزشی یاد میگیرند که چگونه با تکنیک های تنفسی و روش های مخصوص با درد زایمان مقابله کنند . در این نوع روش زایمان با ایجاد محیطی کاملا آرام تلاش بر آن است که مادر کاملا احساس راحتی کند .حضور یک همراه ( همسر یا مامای همراه ) موجب کاهش استرس مادر شده و احساس آرامش را برای مادر به ارمغان می آورد .در این روش زایمان عدم خوردن غذا و عدم تحرک ممنوع میباشد و مادر باید در یک شرایط کاملا راحت و آرام قرار بگیرد .

نکات مهم قابل توجه آن است که مادران در ابتدا نباید هیچ گونه منع زایمان طبیعی داشته باشند مثل جفت سرراهی و... ضمنا مادران باید در کلاس های آمادگی زایمان به همراه همراهشان شرکت نموده تا بتوانند این نوع زایمان را برگزینند .

مشکلات زایمانی

غسل نفاس چیست و چگونه انجام میشود؟ (+ احکام)

 

زایمان زودرس چیست؟

زایمان زودرس هنگامی رخ می دهند که انقباضات مکرر و پشت سر هم پیش از هفته 37 بارداری رخ دهند و به دنبال آنها دهانه رحم باز شود که به صورت زیر قابل دسته بندی هستند:

• زایمان زودرس در هفته های قبل از هفته 28 بارداری
• زایمان زودرس در هفته های 28 تا 32 بارداری
• زایمان زودرس در هفته 32 تا 37 بارداری

اگر زایمان در بین هفته 20 تا هفته 37 بارداری رخ دهد، به آن زایمان زودرس گفته می شود.  هر چه هفته بارداری کمتر باشد، زایمان زودرس مشکل ساز تر خواهد بود.

 

علل زایمان زودرس:

• زایمان زودرس در بارداری های قبلی
• بارداری دو قلویی یا چندقلویی
• مشکلات مرتبط با رحم، دهانه رحم یا جفت
• مصرف دخانیات یا داروهای مخدر

• برخی بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا یا دیابت یا تیروئید
• رخدادهای پر استرس
• افزایش مایع دور جنین 
• خون ریزی و لکه بینی واژینال در طی بارداری
• وجود نقص جنینی
• فاصله کمتر از شش ماه بین دو بارداری
• عفونت دندان ها ، عفونت واژن یا عفونت مایع امنیون
• مشکلات لخته شدن خون
• عدم رعایت مراقبت های لازم در طی بارداری
• اضافه وزن یا کمبود وزن در طی بارداری
• بارداری به واسطه IVF
• مسمومیت بارداری
• کوتاهی دهانه رحم
• جفت سر راهی
• بارداری در زنان کمتر از 18 سال یا بالای 35 سال

علائم زایمان زودرس:

• افزایش ترشحات واژن
• تغییر نوع ترشحات
• خون ریزی یا لکه بینی واژینال
• درد در ناحیه زیر شکم
• دل درد با یا بدون اسهال
• احساس فشار در ناحیه لگن
• کمر درد

درمان زایمان زودرس:

درمان زایمان زودرس بستگی به علت آن و همچنین سنجش مزایا و معایب به تاخیر انداختن زایمان دارد.

1. تجویز آنتی بیوتیک
2. تجویز کورتیکواستروئید برای رشد ریه های جنین
3. تجویز توکولیتیک برای کنترل انقباضات رحمی
4. سرکلاژ دهانه رحم

 

پارگی زودرس کیسه آب:

در اولین هفته هاي که جنین داخل رحم تشکیل میشود، کیسه اي به دور او شکل میگیرد که درون این کیسه، مقداري آب وجود دارد.این مایع که براي ادامه حیات جنین لازم و ضروري است مایع آمنیوتیک نامیده میشود.جنین تقریبا در داخل این مایع شناور است. اگر جنین تحت فشار قرار بگیرد و میزان مایعات کاهش پیدا کند، ممکن است دچار عارضه ها و اختلال هاي جدي شود. این کیسه اغلب در زمان زایمان طبیعی پاره میشود ولی در برخی مواقع زودتر از زمان زایمان پاره میشود که در این صورت به آن پارگی زودرس کیسه آب میگویند.

علل شایع:

  • عفونت هاي رحم ،دهانه رحم یا مهبل 
  • مصرف سیگار
  •  سابقه پارگی زودرس کیسه آب در بارداري هاي قبلی
  •  بارداري چند قلویی که در برخی مواقع باعث کش آمدن رحم و پاره شدن کیسه آب میشود.
  • ضربه ناشی از حوادث و تصادفات

علائم شایع:

شایعترین علامت پارگی زودرس کیسه آب، خروج مایع از واژن میباشد. خروج مایع از واژن میتواند به آرامی به صورت قطره قطره و یا بر عکس به صورت مداوم باشد.

عوارض احتمالی:

  •  احتمال سزارین و به دنیا آمدن نوزاد به صورت نارس افزایش مییابد.
  •  احتمال بروز عفونت در مادر و جنین وجود خواهد داشت.
  •  احتمال ایجاد مشکلات تنفسی و صدمات مغزي در جنین وجود خواهد داشت.
  • ممکن است افت فشارخون در مادر رخ دهد.
  •  ممکن است دکولمان جفت رخ بدهد.

 تشخیص پارگی زودرس کیسه آب:

 اغلب زنان باردار هنگامی که مایع آمنیوتیک به صورت قطره، قطره از واژن آنها خارج میشود، آن را با ادرار اشتباه میگیرند. جهت بررسی دقیقتر این مایع آن را هنگامی که جذب یک دستمال شد از نزدیک به دقت مشاهده کنید. این مایع بیرنگ بوده و بویی متفاوت از بوي ادرار دارد. اگر احتمالا تشخیص دادید که دچار پارگی زودرس کیسه آب شده اید سریعا به پزشک مراجعه کنید.  پزشک یا ماما پس از معاینه و گرفتن شرح حال دقیق، دهانه رحم شما را بررسی میکنند تا ببیند که آیا دهانه رحم نرم شده و در حال باز میباشد یا نه و در صورت نیاز از دیگر روش هاي تشخیصی از جلمه سونوگرافی و آزمایش مایع ترشح شده استفاده میشود.

درمان پارگی زودرس کیسه آب:

  •  در صورتی که کیسه آب شما پاره شده باشد، تا زمان به دنیا آمدن کودك خود باید در بیمارستان بستري شوید. 
  • اگر پارگی کیسه آب زمانی رخ دهد که 37 هفته از بارداري شما گذشته باشد، کودك شما آمادگی به دنیا آمدن را خواهد داشت و شما هر چه سریعتر باید عمل زایمان را انجام دهید. هر چه زمان زایمان به تأخیر بیفتد احتمال بروز عفونت افزایش مییابد. مادرانی که در طی 24 ساعت پس از پارگی کیسه آب زایمان میکنند، احتمال عفونت را به حداقل میرسانند. در صورتی که پس از پاره شدن کیسه آب زایمان طبیعی به صورت خود به خود رخ ندهد از طریق تزریق داروهایی فرایند زایمان را تسریع میکنند.
  •  اگر کیسه آب شما بین هفته 34 و 37 پاره شده باشد. ممکن است پزشک براي کاهش احتمال ایجاد عفونت،زایمان شما را جلو بیندازد. 
  • در صورتی که پارگی کیسه آب قبل از هفته 34 رخ دهد، وضعیت شما کمی جدي تر خواهد بود. در صورتی که نشانه اي از عفونت درشما مشاهده نشود، پزشک سعی میکند تا با تجویز استراحت مطلق زمان زایمان شما را عقب بیندازد. داروهاي استروئیدي جهت بالغ شدن هر چه سریعتر ریههاي جنین تجویز میشود. به شما نیز براي جلوگیري از ایجاد عفونت آنتی بیوتیک تزریق میشود. وضعیت شما و جنین شما دائما بررسی میشود و زمانی که پزشک تشخیص داد ریه هاي جنین شما به اندازه کافی بالغ شده است، اقدامات لازم جهت زایمان شما را انجام میدهد. 
  • پس از این که نوزاد شما به دنیا آمد، اقدامات لازم جهت نگهداري او در بیمارستان صورت میگیرد و نوزاد شما به بخش ویژه نوزادان نارس منتقل شده و تحت نظارت قرار میگیرد.
  •  

 دارو درمانی:

  •  کورتیکواستروئیدها: اگر شما در هفته 24 تا 34 بارداري خود باشید، پزشک شما ممکن است تزریق استروئید قوي را جهت سرعت بخشیدن به بلوغ ریه جنین توصیه کند. بعد از هفته 34، ممکن است ریه هاي کودك شما به اندازه کافی بالغ شده باشند که بدون استروئید قادر به زایمان باشید. 
  • داروهاي توکولیتیک: انقباضات رحمی را مهار میکنند. این دارو بیشتر از دو روز قادر به عقب انداختن زایمان زودرس نمیباشد. 
  • آنتی بیوتیک: براي جلوگیري از ایجاد عفونتها.
  •  

زایمان پس از موعد:

اغلب نوزادان طی هفته‌های ۳۹ تا ۴۰ بارداری به دنیا می‌آیند. اگر نوزاد تا هفتۀ ۴۲ به دنیا نیاید، بارداری طولانی‌مدت یا پست‏‌ترم (Postterm) نامیده می‌شود. بارداری طولانی‌مدت می‌تواند خطراتی را برای مادر و جنین ایجاد کند و نیاز به مراقبت‌های پزشکی خاص دارد.

علل زایمان پس از موعد چیست؟

مشخص کردن زمان دقیق شروع حاملگی شایع ترین علت زایمان پس از موعد می‌باشد. در مواردی که زمان شروع حاملگی مشخص باشد علت زایمان پس از موعد ناشناخته است. فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باعث می‌‌شوند بیمار در معرض خطر قرار بگیرد. ریسک بروز زایمان پس از موعد در اولین بارداری و زمان زنانی که سابقه زایمان پس از موعد را دارند بیشتر مطرح می‌شود. فاکتورهای ژنتیکی نیز در چنین وضعیتی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

عوارض زایمان پس از موعد:

  • جدا شدن جفت
  • مشكلات تنفسي نوزاد
  • مرده زايي
  • كاهش مايع آمنيون
  • مشکلات ناشی از بزرگ بودن جنين
  • کاهش یا توقف رشد نوزاد 
  • دیسترس جنینی منجر به کاهش ضربان قلب جنین
  • ورود اولين مدفوع جنين(Meconium) به مسیر تنفسی او

درمان زایمان پس از موعد:

غربالگری دقیق جنین :

در اکثر موارد پزشک انجام تست‌های مخصوص غربالگري جنين را در مواردی که از زمان زایمان گذشته است توصیه می‌‌کند. این آزمایشات به او کمک می‌‌کند اطلاعات خوبی را در ارتباط با سلامت جنین و خطرات مرتبط با تداوم بارداری به دست بیاورد

تست بدون استرس :

تست بدون استرس با هدف ارزیابی ضربان قلب انجام ميشود که اطلاعات خوبی در رابطه با وضعیت سلامت جنین در اختیار ما میگذارد.

بیوفیزیکال پروفایل :

عدد بیوفیزیکال پروفایل با توجه به ارزیابی سلامت جنین محاسبه می‌شود و شامل ۵ مهم، تست بدون استرس و سونوگرافی از ۴ پارامتر جنین است که عبارتند از حرکات بدن جنین، تعداد تنفس او، حجم بدن جنین و حجم مایع آمنیوتیک. پزشک هر بخش را به صورت مجزا ارزیابی می‌کند و در صورتی که عدد به دست آمده ده باشند وضعیت جنین طبیعی است در غیر این صورت و جنین وضعیت غیر طبیعی دارد. بالاترین عددی که ممکن است به دست بیاید ده می‌باشد. گاهی اوقات پزشک تست بدون استرس را حذف می‌کند که در این حالت حداکثر تعداد نهایی حدود هشت می‌باشد. حجم مایع آمنیوتیک و بسیار مهم در نظر گرفته می‌‌شود زیرا کاهش حجم آن به معنای علامت هشدار در تغییر سطح گردش خون به جنین محسوب می‌شود. در برخی موارد تجمع مایع آمنیوتیک طی مدت کوتاهی و حتی طی مدت چند روز کاهش پیدا می‌کند.

زایمان القایی:

القای زایمان یا اینداکشن (Induction) به معنی استفاده از دارو یا سایر روش‌ها برای شروع انقباضات رحمی است که منجر به تولد نوزاد می‌شود.

القای زایمان زمانی انجام می‌شود که انقباضات رحمی هنوز شروع نشده و ادامه بارداری برای مادر یا جنین خطرناک است. برای مثال می‌توان از پارگی زودرس کیسه آب‌، رشد نامناسب جنین و بیماری‌های زمینه‌ای مادر نظیر دیابت یا فشارخون بالا نام برد. 

آماده سازی دهانه رحم برای زایمان
قبل از اینداکشن، دهانه رحم بایستی نرم و تا حدودی متسع یا اصطلاحا آماده (Ripe) باشد. این تغییرات از چند هفته قبل از زایمان شروع می‌شود و بر اساس میزان نرم بودن‌، محل قرار گیری دهانه رحم و مقدار اتساع به آن امتیاز از صفر تا ۱۳ می‌دهیم که بیشاپ اسکور گفته می‌شود. اگر بیشاپ اسکور کمتر از ۶ باشد یعنی دهانه رحم مناسب زایمان نیست و قبل از القای زایمان بایستی آماده شود.

یکی از داروها اکسی توسین است که هورمون شروع کننده انقباضات رحمی می‌باشد قرص‌های پروستاگلاندین به صورت خوراکی، زیر زبانی یا واژینال تجویز می‌شود و به شروع انقباضات رحمی و آماده سازی دهانه رحم کمک می‌کند. پاره کردن کیسه آب هم باعث شروع انقباضات و یا تشدید آنها می‌شود. طولانی شدن پارگی کیسه آب احتمال عفونت را بیشتر می‌کند.

گاهی وقت‌ها القای زایمان موفقیت آمیز نیست و ممکن است نیاز باشد تا پس از مدتی استراحت و توقف، دوره بعدی القای زایمان شروع شود و یا نیاز به سزارین وجود داشته باشد. مخصوصا در زایمان اول و یا زمانی که دهانه رحم آماده نیست این احتمال بیشتر است.