آدنومیوزیس یا آدنومیوز

آدنومیوز - از دیدگاه مایوکلینیک

آدنومیوز به بیماری اطلاق میگردد که در آن سلول های درون بافت رحم شروع به رشد کرده و موجب ضخیم شدن دیواره رحم میگردند. در بعضی موارد این بیماری موجب به وجود آمدن خون ریزی های شدید در هنگام قاعدگی یا خون ریزی بین دو سیکل قاعدگی میگردد. از دیگر علائم این مشکل میتوان به درد های ناحیه لگن ،درد هنگام نزدیکی ،درد های شدید هنگام قاعدگی و یا احساس فشار در مثانه و مقعد اشاره کرد . گاها نیز این اختلال بدون ایجاد هیچ گونه علائمی رخ میدهد. از روش های درمانی برای این مشکل میتوان به مصرف دارو های هورمونی و یا استفاده از دستگاه IUD و یا کورتاژ اشاره کرد. ..

آدنومیوز چه علائمی دارد؟

قاعدگی‌های سنگین و طولانی

• گرفتگی‌های شدید قاعدگی

• فشار در شکم و احساس نفخ

ایا آدنومیوز همان فیبروم رحمی است؟

خیر. به دلیل شباهت علائم، معمولا آدنومیوز با فیبروم رحم اشتباه گرفته می‌شود. با این وجود، این دو مشکل مانند هم نیستند. فیبروم‌ها تومورهای خوش خیمی هستند که در دیواره رحم یا روی آن رشد می کنند، اما آدنومیوز توده سلولی آن‌چنان مشخصی در دیواره رحم نیست. برای انتخاب درمان مناسب، تشخیص درست لازم است.

آیا آدنومیوز باعث ناباروری خواهد شد؟

آدنومیوزیس و بارداری یک چالش است. به دلیل این‌که اغلب بانوانی که به آدنومیوز دچار هستند، آندومتریوز هم دارند، به سختی می‌توان گفت آدنومیوز تا چه حد بر مشکلات باروری تاثیر می‌گذارد. هر چند مطالعاتی نشان داده است که آدنومیوز ممکن است باعث ناباروری شود.

 

 

روش های جلوگیری و بهداشت جنسی

 

روش های جلوگیری از بارداری:

اکثر روش‌های جلوگیری از بارداری اگر به‌درستی اعمال شوند، مؤثر و کارآمد هستند، اما همیشه این امکان وجود دارد که یک روش منجر به شکست شود. برخی از عواملی که هنگام انتخاب روش کنترل بارداری باید در نظر داشته باشید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • سن و وضعیت سلامتی
  • تمایل به داشتن فرزند در بلندمدت
  • ایمنی و کارآیی روش انتخابی

علاوه بر موارد فوق تعیین مدت زمان مؤثره روش انتخابی نیز دارای اهمیت است. برخی روش‌ها برای جلوگیری از حاملگی به‌صورت بلندمدت هستند و برخی دیگر روش‌های ضد‌بارداری کوتاه‌مدت به حساب می‌آیند. البته حائز اهمیت است که روش اورژانسی جلوگیری از بارداری نیز وجود دارد که بعضی تا حداکثر تا 72 ساعت بعد از برقراری رابطه جنسی کارآیی دارد.

روش‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری

روش‌های اورژانسی یا اضطراری، به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که در صورت برقراری رابطه جنسی محافظت نشده یا رخ دادن مسائل دیگری همچون آسیب‌دیدگی کاندوم، انجام می‌شود.

روش‌های هورمونی جلوگیری در موارد اورژانسی

 قرص‌های اورژانسی به علت داشتن مقادیر زیاد هورمون اثر ضدبارداری دارند و هرچه سریع‌تر خورده شوند (مخصوصاً در ۲۴ ساعت بعد از رابطه) بیشترین اثر را خواهند داشت اما تا ۷۲ ساعت امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد و پس از آن دیگر مؤثر نیستند.

لوونورژسترل در دو دوز ۰.۷۵ و ۱.۵ میلی‌گرم در بازار وجود دارد. اگر از دوز پایین استفاده می‌کنید، می‌توانید بین مصرف هر یک از این قرص‌ها ۱۲ ساعت فاصله بیندازید یا هر دو را با هم مصرف کنید. اگر دوز ۱.۵ میلی‌گرم مصرف شود، یک عدد از آن کافی خواهد بود. باید توجه داشته باشید این قرص‌ها فقط در موارد خاص استفاده شوند .

جایگزین‌های قرص اورژانسی

قرص‌های ال دی: 4 عدد قرص LD و ۱۲ ساعت بعد ۴ عدد دیگر

قرص‌های اچ دی: 2 عدد قرص HD و ۱۲ ساعت بعد ۴ عدد دیگر

قرص‌های تری فاز یک: ۲ عدد قرص سفید رنگ و ۱۲ ساعت بعد ۲ عدد دیگر

روش غیر هورمونی جلوگیری در موارد اورژانسی

آی یو دی دستگاهی است که درون رحم کار گذاشته می‌شود. این دستگاه از یک میله T شکل تشکیل شده است که درون رحم قرار می‌گیرد و با تغییر کارکرد سیستم تناسلی مانع از تشکیل سلول تخم می‌شود.  این روش به‌طور معمول به‌عنوان یک روش بلندمدت برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود.

روش‌های هورمونی جلوگیری از بارداری.

خطرات جدی‌ای در استفاده از جلوگیری هورمونی همچون حمله قلبی، لخته‌های خونی ، فشار خون بالا،تومورهای کبدی، سنگ کیسه صفرا و زردی وجود دارد. این خطرات در برخی از بانوانی که خصوصیات زیر را دارند، بیشتر دیده می‌شود:

  • داشتن بالای ۳۵ سال
  • اضافه وزن
  • سابقه برخی اختلالات در لخته شدن ارثی خون
  • کلسترول بالا
  • سیگاری بودن
  • استراحت مطلق

روش‌های هورمونی در برابر بیماری‌های جنسی حفاظتی به عمل نمی‌آورند و در استفاده از این روش‌ها حتماً باید از یک روش دیگر مانند کاندوم استفاده کرد.

 قرص‌های جلوگیری از بارداری

قرص‌های جلوگیری از بارداری ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون یا فقط پروژسترون تشکیل شده‌اند. قرص‌های ضدبارداری، روش مؤثری برای جلوگیری از بارداری به حساب می‌آیند، اگرچه مانند همه روش‌های دیگر باید به‌درستی از آن‌ها استفاده شود.

با استفاده صحیح، فقط ۱ درصد از زنان، بارداری ناخواسته را تجربه می‌کنند. این قرص در زنانی که داروهای زیر را مصرف می‌کنند، اثربخشی کمتری دارد:

  • برخی آنتی‌بیوتیک‌ها
  • ضد قارچ‌ها
  • برخی داروهای HIV
  • داروهای ضد تشنج

این قرص‌ها در زنانی دارای اضافه وزن هستند یا دچار اسهال و استفراغ می‌شوند، به‌درستی اثر نمی‌کند. برخی از عوارض این داروها عبارت‌اند از:

خون‌ریزی بین دو پریود، حساسیت پستان، حالت تهوع یا استفراغ، سرگیجه، مشکلات روده‌ای، افزایش وزن، تغییرات خلق‌وخو، مشکلات دیداری. مزایای استفاده از این قرص‌ها می‌تواند شامل موارد زیر شود: بهبود دردهای قاعدگی، پریودهای سبک‌تر، محافظت از بیماری التهابی لگن، استحکام استخوان‌ها، بهبود آکنه، محافظت در برابر برخی از سرطان‌ها، حاملگی خارج از رحم، رشد توده‌های خوش خیم.

علاوه بر موارد فوق، این قرص‌ها می‌توانند به کاهش کم خونی فقر آهن و علائم سندروم پیش از پریود منجر شوند.

 

دخول مقعدی چیست؟

هنگامی که دخول از طریق مقعد صورت گیرد، رابـطه جنسی مقعدی نامیده می‌شود. چنین رابطه‌ای با دخول به مقعد زن و یا مرد می‌تواند ایجاد شود. رابطه مقعدی در همجنس گرایی مردان نیز مشاهده می‌گردد. این نوع رابطه جزء روابط جنسی پر خطر است و می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی شود

 

امکان ابتلا به بیماری مقاربتی از طریق رابطه مقعدی

خطر انتقال یا ابتلا به STI در طی رابطه مقعدی در مقایسه با رابطه جنسی واژینالی بیشتر است، مخصوصا اگر از کاندوم استفاده نشود. زیرا مقعد قادر به تولید روان کننده نیست و پوست این ناحیه بسیار لطیف است، بنابراین به راحتی پاره می شود. در صورت زخم شدن پوست، عفونت به آسانی انتقال می یابد. عفونت های منتقل شونده از طریق رابطه مقعدی عبارتند از:

• HIV

ویروس ﭘﺎﭘﯾﻟوﻣﺎى اﻧﺳﺎﻧﯽ (HPV)

ویروس های هپاتیت

سفلیس

سوزاک

تبخال تناسلی (هرپس سیمپلکس)

کلامدیا

زگیل تناسلی

برای کاهش خطر ابتلا یا شیوع STI از طریق رابطه مقعدی، استفاده از کاندوم بسیار مهم است. بهتر است هنگام برقراری فعالیت های جنسی مختلف مانند مقعدی، واژینال یا دهانی، کاندوم را عوض کنید. برای جلوگیری از صدمه به پوست از مقدار زیادی روان کننده استفاده کنید. تنها از روان کننده های بر پایه آب استفاده کنید، زیرا روان کننده های روغنی ممکن است به پارگی کاندوم منجر شوند.

 

 

بیماری های پستان

بیماری های خوش خیم سینه ، از شایعترین بیماری هایی هستند که در بانوان احتمال رخ دادن آنها وجود دارد. بیماری های پستان شامل طیف پیچیده ایی از تغییرات فیزیولوژیک و تظاهرات بالینی هستند .شایع ترین تغییرات شامل تغییرات فیبروکیستیک ( تشکیل کیست در پستان و تغییرات بافتی آن )  و ماستالژی ( درد پستان ) میباشند .از دیگر تغییرات میتوان به فیبرو آدنوم ها ( شایعترین تومور های خوش خیم پستان ) و تومور فیلودس ( تومور های نادری هستند ) و نهایتا آبسه پستان اشاره داشت .

تغییرات فیبرو کیستیک و درد های سینه معمولا با دارو ها درمان میگردند . دیگر تغییرات نیاز به برسی های دقیق تری دارند.

درد های پستان انواع مختلفی دارند.مجوعه درد هایی که گاه به صورت دوره ایی و گاه غیر دوره ایی میباشند. درد های دوره ایی معمولا همزمان و یا گاها چند روز مانده به قاعدگی نمایان میگردند و با اتمام قاعدگی نیز پایان می یابند درد ها همراه با احتقان ،سوزش ،سنگینی و حساسیت دوطرفه سینه میباشند.

درد های غیر دوره ایی مستقل از سیکل قاعدگی بوده و به صورت درد های گنگ و سوزشی و معمولا یک طرفه میباشند. درد های سینه معمولا خوش خیم بوده و با دارو درمانی بهبود می یابند

سینه زنان در زمان بلوغ به دلیل افزایش هورمون استروژن رشد می کند. در طول چرخه قاعدگی هورمون های مختلف باعث تغییر بافت سینه و در نهایت منجر به درد و ناراحتی می شود. درد سینه در زنان به دو دسته دوره ای (مربوط به دوران پریود) و غیر دوره ای تقسیم می شود. درد غیر دوره ای در سینه یا قسمتی مانند عضلات و مفاصل سینه احساس می شود. درد سینه با اینکه نگران کننده است، اما غالبا خطرناک نیست و در بین زنان 30 تا 50 سال دیده می شود

درد سینه نشانه چیست؟

به طور دقیق نمی توان علت ماستالژی را مشخص کرد. اما بعضی از عوامل موثر در ایجاد سینه درد در زنان عبارتند از:

  • اختلال هورمون ها: از هر سه نفری که به درد سینه مبتلا هستند، درد دو نفر از آن ها مرتبط با چرخه قاعدگی یا بلوغ است و ناشی از سرطان سینه نیست.
  • تغییرات فیبروکیستیکی یا تغییرات بافت سینه: تغییر بافت سینه در همه زنان و در هر زمانی رخ می دهد اما معمولا در دوره پریودی بیشتر قابل تشخیص است. این تغییرات باعث ایجاد کیست در سینه ها می شوند و می توانند موجب برآمدگی هایی شوند.
  • پس از زایمان و شروع شیردهی
  • مصرف بعضی از داروهای خاص مثل قرص ناباروری یا قرص های پیشگیری از بارداری
  • سابقه جراحی سینه
  • اندازه سینه: زنانی که نسبت به بقیه سینه های بزرگتری دارند، درد بیشتری در سینه های خود احساس می کنند.
  • رژیم غذایی نامناسب و غذاهایی با چربی بالا و کربوهیدرات های تصفیه شده
  • دوران بارداری به خصوص سه ماه اول بارداری

انواع دردهای دوره ای و دردهای غیر دوره ای چیست ؟
ویژگی دردهای دوره ای
گاهی برخی مشخصات درد پستان حاکی از دردهای دوره ای پستان است که معمولا موارد زیر را در بر می گیرد:
ـ درد ارتباط واضحی با دوره های قاعدگی دارد.
ـ احساس ناراحتی مبهم، احساس سنگینی یا درد وجود دارد.
ـ معمولا با تورم یا توده همراه است.
ـ معمولا درد دو طرفه است و بیشتر در قسمت های فوقانی خارجی پستان احساس می شود که به زیر بغل تیر می کشد.
ـ درد معمولا طی دو هفته نزدیک به شروع قاعدگی شدیدتر می شود و پس از آن تخفیف می یابد.
ـ معمولا زنانی را که در سنین پیش از یائسگی هستند، در ۲۰تا ۳۰سالگی درگیر می کند و همچنین زنانی را که به حوالی یائسگی می رسند، در حوالی چهل سالگی تحت تاثیر قرار می دهد.

ویژگی دردهای غیردوره ای
دردهای غیردوره ای نیز مشخصاتی دارند که شامل موارد زیر است:
ـ به دوره قاعدگی ارتباطی ندارد.
ـ درد به صورت فشارنده و سوزشی احساس می شود.
ـ ممکن است درد پایدار و متناوب باشد.
ـ معمولا یک طرفه است و ناحیه مشخصی را درگیر می کند و ممکن است به بقیه نقاط پستان انتشار پیدا کند.
ـ معمولا زنان یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد و اکثر افراد در ۴۰تا ۵۰سالگی قرار دارند..

درمان درد سینه

در بسیاری از مواقع درد سینه خود به خود از بین می رود و جای نگرانی ندارد. در بعضی از موارد درمان های خانگی برای کاهش علائم و درد سینه تاثیر گذارند که شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از سوتین راحت و مناسب
  • استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID)
  • حمام آب گرم و ماساژ دادن سینه ها
  • داشتن یک رژیم غذایی مناسب و کاهش مصرف نمک و کافئین
  • استفاده از کیسه آب گرم
  • استفاده از یک لباس زیر مناسب در زمان انجام فعالیت های ورزشی
  • مصرف ویتامین ها و مکمل های غذایی مثل ویتامین E

داروهای هورمونی مانند قرص های ضد بارداری یا مکمل های حاوی پروژسترون باعث کاهش درد سینه می شوند که البته باید با تجویز پزشک استفاده شوند

 

نازایی در زنان و مردان

Infertility through the ages – and how IVF changed the way we think about it

اگر خانمی زیر ۳۵ سال سن دارد و به مدت یکسال علیرغم داشتن رابطه جنسی منظم و بدون استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری، باردار نشده باشد، را ناباروری گویند و در خانم‌های بالای ۳۵ سال که به مدت شش ماه علیرغم داشتن رابطه جنسی منظم و بدون استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری، باردار نشده، ناباروری گویند.

در ۱۰ تا ۱۵ درصد زوج‌ها ناباروری دیده می‌شود. علت ناباروری ۴۰ درصد مربوط به مردان، ۴۰ درصد مربوط به زنان و ۱۰ درصد مربوط به هر دو آنهاست و در ۱۰ درصد زوج‌ها نیز علت ناباروری نامشخص است.

علائم ناباروری در زنان:

بی نظمی در چرخه عادت ماهانه یکی از شایع ترین علائم ناباروری است؛ یعنی فاصله بین دو قاعدگی کمتر از 21 روز یا بیشتر از 35 روز باشد. خونریزی غیرطبیعی شدید و طولانی مدت یا دوره کمتر از دو روز به شکل خونریزی قطره‌ای نشان‌دهنده مشکلات تخمک گذاری هستند. علاوه بر این تغییرات بافتی و ساختاری در پوست، آکنه بیش از حد، ریزش مو، افزایش وزن ناگهانی یا کاهش وزن، کمر درد، درد شدید هنگام مقاربت جنسی می توانند علائم ناباروری باشند.

بیماری های عامل ناباروری در زنان:

برخی از بیماری ها می‌ توانند منجر به ناباروری در زنان شوند. این بیماری ها عبارتند از:

اختلالات تخمک گذاری:
اختلالات تخمک گذاری زمانی رخ می دهد که تخمک در تخمدان بالغ نمی شود و یا تخمدان توانایی رهاسازی تخمک بالغ را ندارد. مشکلات تخمک گذاری با علائمی چون عادت ماهانه نامنظم یا نداشتن عادت ماهانه، خونریزی کمتر یا بیشتر از حد معمول یا وجود نداشتن علائم پیش از عادت ماهانه همراه است. این مشکلات ممکن است به دلیل اختلالات هورمونی، سندرم تخمدان پلی کیستیک و بیماریهای مزمن مانند دیابت ایجاد شود.
افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند میزان هورمون بدنشان متعادل نیست. این عدم تعادل در ترشح هورمون، مابقی هورمون های بدن از جمله استروژن، پروژسترون و تستسترون را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه این عدم تعادل هورمونی عوارض کیست تخمدان و نازایی ایجاد می شود.

آندومتریوز:
آندومتریوز عارضه ای است که در آن بافت آندومتر خارج از رحم رشد می کند. زنانی که دچار آندومتریوز هستند علائم عادت‌های ماهانه دردناک، درد هنگام مقاربت جنسی، خونریزی شدید یا لکه بینی غیرطبیعی را تجربه می کنند. آندومتریوز می تواند سبب بسته شدن لوله های فالوپ و ناباروری شود. زنانی که دچار عارضه اندومتریوز هستند پس از جراحی لاپارسکوپی به طور طبیعی می توانند باردار شوند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک:
در سندروم پلی کیستیک عملکرد تخمدان ها غیر طبیعی است و تخمک گذاری ممکن است انجام نشود. در این سندروم فولیکول های کوچکی که در تخمدان ها وجود دارد تبدیل به فولیکول های بالغ نمی شوند. از نشانه های این سندروم، اختلال هورمون های تولید مثل و تخمک گذاری است. عادت های ماهانه نامنظم، افزایش موهای زائد، جوش و چاقی از دیگر علائم این سندروم هستند. چرخه تخمک گذاری در زنانی که دارای اضافه وزن هستند با کاهش 5 تا 10 درصد از وزن بدن به حالت طبیعی برمی گردد.

مشکلات لوله رحم:
آسیب و انسداد لوله های رحم مانع رسیدن اسپرم به تخمک و تخمک به رحم می شود. آندومتریوز، بیماری التهاب لگن یا عفونت مجرای تناسلی، سابقه عمل جراحی رحم، بیماری های آمیزشی از علل بروز مشکلات لوله های رحم است.

بیماری التهاب لگن:
بیماری التهاب لگن (PID) عفونت عضو تولیدمثل در خانمهاست. زمانی رخ می دهد که باکتری ها از واژن به رحم، لوله های فالوپی و تخمدان ها پخش می شوند. نشانه این بیماری درد در ناحیه پایین کمر، ترشح غلیظ واژن با بوی بد، تب و لرز، ادرار دردناک و درد و خونریزی در اثر رابطه جنسی است. در صورتی که این عفونت درمان نشود می تواند ایجاد زخم کند و عفونت هایی را در لوله های فالوپی تشکیل شود که در روند بارداری ایجاد مشکل کند.

عفونت های باکتریایی شدید:
گنوره یا عفونت ژنیکوکسی یک نوع عفونت جنسی است که بوسیله باکتری نیسریا گونوریا ایجاد می شود. این عفونت هم زنان و هم مردان را آلوده می کند و معمولا مجرای ادراری، رکتوم و گردن رحم را درگیر می کند. این عفونت می تواند به لوله های رحم گسترش یابد و باعث ایجاد ناباروری شود.

عفونت کلامیدیا یک بیماری منتقله جنسی است که بوسیله باکتری کلامیدیا ترکوماتیس ایجاد می شود. در زنان عفونت درمان نشده کلامیدیا می تواند به رحم و لوله های فالوپ گسترش یافته و باعث بیماری التهابی لگن شود که این بیماری می تواند موجب آسیب دائمی به سیستم تولید مثل شود. کلامیدیا می تواند در دراز مدت حاملگی خارج رحم و ناباروری را به دنبال داشته باشد.

تاثیر سن در ناباروری:

با افزایش سن یک زن تعداد تخمک ها و قدرت باروری کاهش پیدا می کند. علاوه بر این با افزایش سن زنان کیفیت تخمک های آنان نیز کاهش پیدا می کنند. این مساله علاوه بر کاهش قدرت باروری، احتمال ناهنجاری های کروموزومی را افزایش می دهد. در صورت کیفیت پائین تخمک، اگرچه امکان باروری تخمک وجود دارد اما ممکن است تخمک بارور نتواند به درستی در رحم لانه گزینی یا رشد کافی کند.

 

ناباروری در مردان:

دستگاه باروری مردان از چند بخش تشکیل شده که در ادامه به تشریح نقش هر یک می پردازیم :

  • بیضه  Testicle
  • اپی دیدیم Epididymis
  • پروستات  Prostate
  • مجرای ادراری / تناسلی Urethra
  • آلت تناسلی Penis
  • غدد منی ساز Seminal Vesicles
  • لوله منی بر vas deferens
  • کیسه بیضه Scrotum

✅بیضه ها دو عضو تخم مرغی شکل در دستگاه تناسلی مردان بوده که مسئول تولید نطفه (SPERMATOZOA) هستند. بیضه ها همچنین محل تولید تستوسترون (هورمونی که موجب ایجاد ویژگی های فیزیولوژیکی مردانه می شود) نیز هستند.

✅اپی دیدیم لوله ای در هم تنیده بالای هر بیضه است که محل ذخیره نطفه بوده و نقش مهمی  در تبدیل نطفه های نارس به نطفه های طبیعی دارد.

✅پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است و در کنار مجرای ادراری قرار دارد و موقع انزال جنسی مایعی سفید رنگ ترشح می کند که تقریبا یک سوم حجم منی را این مایع قلیایی تشکیل می دهد.

✅مجرای ادراری لوله ای ای است که دو کاربرد دارد و هم از مثانه برای ادرار و هم از پروستات برای منی ورودی دارد و آن ها را از بدن خارج می کند.

✅آلت تناسلی مردانه که با عملکرد خود وظیفه انتقال نطفه ها را به واژن زن دارد. آلت مردانه بر اثر تحریک جنسی به حالت نعوظ می رسد تا ورود راحت تری به واژن داشته باشد و بتواند منی حاوی اسپرم را در دهانه رحم تخلیه کند.

✅کیسه بیضه، همان طور که از نامش پیداست وظیفه نگهداری و محافظت از بیضه ها و همچنین تنظیم دمای زیست بیضه را دارد.

✅غدد منی ساز که در بالای پروستات قرار گرفته اند و مایع تغذیه کننده نطفه ها در اسپرم را تولید می کنند.

✅لوله های حامل اسپرم لوله هایی سفت به سایز یک رشته اسپاگتی هستند که اسپرم ها را از اپی دیدیم به پشت پروستات و غدد منی ساز می برند.

ناباروری در مردان می تواند به علت مشکل در هر کدام از این قسمت ها باشد. ولی دلایل رایج ناباروری در مردان عموما تعداد کم اسپرم ها و یا نرسیدن اسپرم کافی به پروستات و غدد منی ساز است.

بیضه­ ها مسئول تولید اسپرم هستند. هورمون­ های جنسی (تستوسترون و آندروس تندیون) نیز از سلول­ های بافت بینابینی بیضه تولید می­ شوند. گزارشات اخیر نشان می­ دهند که زمان تولید اسپرم کمتر از 60 روز است. عوامل بیولوژیکی، مانند فاکتورهای فیزیکی و شغلی در دو ماه گذشته  روی اسپرم  و در نتیجه ناباروری ممکن است اثر منفی بگذارند. با افزایش سن تولید اسپرم کاهش می­ یابد.

علائم ناباروری

هرگونه پروسه منفی که تولید اسپرم و کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد، در باروری به طور فزآینده ای مضر خواهد بود.

اسپرم سالم 

باید تولید اسپرم یا نطفه سالم باشد. این مسئله بستگی به این دارد که سیستم و اورکانهای تولید اسپرم در دوران بلوغ به درستی و صحیح عمل کنند.

نطفه ها باید به مایع منی اضافه شوند

لوله های باریکی به نام واز VAS آنها را منتقل می کند تا به مایع منی اضافه شوند. اگر انسداد در مسیر وجود داشته باشد، نطفه در بیضه می ماند و به مایع منی اضافه نمی شوند.

تعداد اسپرم ها باید نرمال باشد

تعداد طبیعی اسپرم در مایع منی بالای ۱۵ میلیون باید باشد. تعداد ۱۵ میلیون در سی سی و ۴۰ میلیون در تمام مایع منی باید وجود داشته باشد.

واریکوسل 

تجمع خون در وریدهای بیضه که خون قادر نیست از بیضه خارج شود و ۹۸ درصد در بیضه چپ بوجود می آید. شایع ترین علت غیرقابل برگشت ناباروری مردان می باشد. علت واقعی ایجادکننده ناباروری بعلت واریکوسل ناشناخته است ولی عقیده بر اینستکه واریکوسل درجه حرارت بیضه را بالا می برد و باعث ناباروری می شود.

چاقی 

چاقی باعث کم کاری دو غده هیپوتالاموس و هیپوفیز که در مغز وجود دارند و نقش مهمی در نطفه سازی دارند می شود.

بیماری سیالیک

یک بیماری روده ای می باشد، اگر تشخیص و درمان نشود، باعث ناباروری مردان می شود. در مردان بیماری سیالیک باعث کاهش منی و باعث صفات ثانویه زودرس می شود. بیماری سیالیک نیز باعث  کم کاری بیضه ها می شود و در نتیجه توانائی جنسی و میل جنسی کاهش می یابد.

داروهای خاص

داروهائی که باعث اختلال در نطفه سازی (اسپرماتوژنز) و ناباروری مردان می شوند شامل: شیمی درمانی، استروئید، سایمتدین، اسپیرولاکتون می باشند. داروئی که FSH را که روی بیضه اثر می کند و باعث نطقه سازی می شود را کم می کند، داروی فنی توئین می باشد. داروهائی که حرکت نطفه را کاهش می دهد، نیتروفورانتوئین و سولفاسالازین هستند.

عفونت

بعضی عفونت ها در ساختن نطفه در بیضه دخالت کرده و یا باعث انسداد در مسیر خروج اسپرم از بیضه می شود. عفونت ها شامل عفونت اپی دیدیم می باشد، که یک بافت مستطیلی در بالا و پشت بیضه قرار دارد و یا عفونت بیضه (اورکیت)، بعضی عفونت های مقاربتی مثل سوزاک یا HIV

مشکلات انزال

برگشت انزال بداخل مثانه در بعضی مردان به دنبال مصرف بعضی داروها، بیماری دیابت، ضایعات نخاعی و بعد از عمل پروستات اتفاق می افتد.

بیضه های نزول نکرده

در ۳۶ درصد نوزادان بعد از تولد، بیضه ها نزول نمی کند و وارد محوطه اسکروتوم نمی شوند. چنانچه در ۹ تا ۱۲ ماهگی عمل جراحی بیضه های نزول‌ نکرده انجام نشود، در آینده ممکن است دچار ناباروری بشوند.

اختلال هورمونی

اگر مشکلی در غده های هیپوفیز و هیپوتالاموس باشد، هورمون های لازم برای نطفه سازی را تولید نمی کنند و در نتیجه عمل بیضه دچار اختلال می شود و نطفه ساخته نمی شود.

انسداد

انسداد درمسیر خروج اسپرم در هر قسمتی ممکن است اتفاق بیافتد. انسداد بطور مادرزادی ممکن است در اپی دیدیم یا هر دو لوله های برنده نطفه (VAS)وجود داشته باشد. انسداد در VAS در بیماری فیبروزکیستیک دیده می شود.

 

درمان تنبلی تخمدان

 

 

تخمک گذاری چیست؟

اندام جنسی خانم ها شامل رحم و تخمدان‌ها و دیگر قسمت‌های مشترک با آن‌ها می‌شود. در تخمدان‌ها تعداد زیادی سلول تخمک از ابتدای تولد وجود دارند، بعد از رسیدن به سن بلوغ این تخمک‌ها بالغ شده و ماهیانه خارج می‌شوند.

بالغ شدن و خروج تخمک ها در زمان خاصی از چرخه قاعدگی خانم‌ها اتفاق می‌افتد. برای اینکه قدم به قدم و به روش ساده زمان تخمک گذاری زنان را محاسبه کنید، باقی مطالب را دنبال کنید.

چرا دانستن زمان تخمک گذاری زن مهم است؟

دانستن زمان تخمک گذاری زن سه نکته مهم به همراه دارد:

  • شما می‌توانید با محاسبه زمان تخمک گذاری زمان پریود بعدی خود را نیز تخمین بزنید و برای آن آماده ‌باشید.
  • اگر بیماری مانند کیست تخمدان یا فیبروم رحم در فرد وجود داشته باشد با ثبت زمان تخمک گذاری و خونریزی می‌توان به آن‌ها پی برد؛ چون اختلال در این زمان‌ها می‌تواند نشان از وجود مشکلات باشد.
  • اگر قصد باردار شدن دارید می‌توانید با محاسبه زمان تخمک گذاری برای بارداری اقدام کنید.
  • اگر قصد باردار نشدن دارید می‌توانید با محاسبه زمان تخمک گذاری در این زمان با احتیاط بیشتری عمل کنید.

علائم تخمک گذاری چیست؟

با مشاهده علائم تخمک گذاری، می توان متوجه شروع مرحله تخمک گذاری شد. در ادامه به چند مورد از علائم تخمک گذاری اشاره می کنیم که بهتر است مورد توجه قرار گیرند:
 دمای پایه بدن پیش از تخمک گذاری کمی کاهش می یابد، سپس در زمان تخمک گذاری مجددا بالا می رود؛
 قوام و لغزندگی مخاط دهانه رحم افزایش می یابد و مانند سفیده تخم مرغ شفاف می شود؛
 دهانه رحم نرم و بازتر می گردد؛
ممکن است احساس درد ناگهانی یا گرفتگی خفیف در ناحیه تحتانی شکم به وجود آید؛
 افزایش میل جنسی نیز ممکن است از علائم تخمک گذاری باشد؛  
 گاهی ممکن است در هنگام تخمک گذاری، لکه بینی های خفیفی مشاهده گردد؛
همچنین ممکن است لب های کوچک قسمت تناسلی یا واژن متورم به نظر برسد.

روش های تعیین روز تخمک گذاری:

روش تقویم: ساده‌ترین روش برای محاسبۀ زمان تخمک‌گذاری، بر اساس شمارش روزهای مانده تا شروع دورۀ عادت ماهانۀ بعدی است

درصورتی‌ که عادت ماهانۀ منظمی دارید، می‌توانید با پیش‌بینی زمان شروع عادت ماهانۀ بعدی خود، زمان حدودی تخمک‌گذاری را مشخص کنید

بررسی دمای پایۀ بدن و ترشحات واژن:

روش دقیق‌تر برای تعیین زمان تخمک‌گذاری، بررسی روند تغییر دمای بدن و ترشحات واژنی در طول یک یا دو دوره از عادت ماهانه است. این کار کاملاً طبیعی و بدون هزینه است ولی انجام آن مستلزم صرف زمان و دقت است. اگر به دمای پایۀ بدن و ترشحات واژن خود دقت داشته باشید و هر روز آنها را یادداشت کنید، به تدریج الگویی را مشاهده می‌کنید که می‌تواند به شما در پیش‌بینی دقیق‌تر زمان تخمک‌گذاری کمک کند. برخی از زنان در زمان تخمک‌گذاری، اصطلاحاً تیر کشیدن یا درد خفیفی در ناحیۀ شکم یا یک طرف کمر خود حس می‌کنند..

دمای پایۀ بدن: دو تا سه روز پس از تخمک‌گذاری، دمای پایۀ بدن افزایش می‌یابد، هرچند این تغییر را احساس نمی‌کنید. دمای پایۀ بدن پایین‌ترین درجۀ حرارت بدن در یک دورۀ ۲۴ ساعته است. این افزایش دما بسیار جزئی و در حدود ۰/۲ تا ۰/۴ درجۀ سانتی‌گراد است. شما می‌توانید دمای پایۀ بدن خود را هر روز صبح با یک دماسنج ویژه اندازه‌گیری و ثبت کنید. با مشخص شدن روزهایی که دمای پایۀ بدن شما افزایش یافته است، می‌توانید تعداد روزهای بعد از زمان تخمک‌گذاری تا زمان شروع عادت ماهانه که دورۀ لوئتال است را مشخص کنید. این تعداد روز به شما کمک خواهد کرد که بتوانید در دوره‌های بعدی زمان تخمک‌گذاری خود را با دقت بیشتری حدس بزنید.

 

ترشحات واژن: این ترشحات مربوط به مخاط دهانۀ رحم است که در طول دورۀ عادت ماهانه به طور قابل ملاحظه‌ای دچار تغییر می‌شود. در طول ماه ممکن است این ترشحات بسیار کم باشد و احساس کنید که واژن شما خشک شده ‌است، اما با نزدیک شدن به زمان تخمک‌گذاری، مخاط دهانۀ رحم به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این مخاط روشن، لیز و چسبناک است و شباهت زیادی به سفیدۀ تخم‌مرغ خام دارد. با دقت به میزان این ترشحات در طول ماه می‌توانید زمان تخمک‌گذاری خود را با دقت تخمین بزنید.

 

سندروم تخمدان پلی کیستیک:

سندروم تخمدان پلی کیستیک ( pcos ) یا تنبلی تخمدان یک نوع سندروم یا گروهی از نشانه هاست که بر روی تخمدان و تخمک گذاری تاثیر میگذارد.سه نشانه اصلی این سندروم : وجود کیست در تخمدان ها، سطح بالای هورمون های مردانه و پریود های نامنظم میباشند.

در این سندروم کیست های بسیار ریزی بر روی تخمدان ها ظاهر میگردند به همین علت آن را پلی ( بسیار) کیستیک مینامند. این کیست ها اغلب حاوی فولیکول هایی هستند که در آینده با رشد خود تخمک را به وجود می آورند .اما از آنجا که آن ها رشد نمیکنند سلول تخمک نیز نمیتواند رها گردد و در داخل این کیست ها محبوس میماند.

بدن زنانی که دچار این سندروم شده اند هورمون های مردانه را به میزان زیادتر از آنچه که نیاز است تولید میکند که این تولید بیش از حد میتواند موجب برهم خوردن تعادل و تغییرات پریودی میگردد همچنین میتواند بر میزان باروری زن نیز تاثیر گذاشته و شانس باروری را پایین بیاورد.

این سندروم همچنین میتواند موجب ایجاد موهای مردانه بر صورت و بدن و یا طاسی گردد .این اختلال میتواند با سوارشدن بر بیماری هایی نظیر دیابت و بیماری قلبی موجب بروز مشکل در روند درمان شود.

از عواملی که در به وجود آمدن این بیماری تاثیر گذار هستند میتوان به چاقی، ژنتیک، وجود اختلال در میزان هورمون انسولین خون ( هورمونی که در تجزیه قند خون تاثیر دارد) اشاره کرد.

برای جلوگیری و درمان این اختلال میتوان از قرص های جلوگیری از بارداری و داروهای دیابت تحت نظر دکتر استفاده کرد.زیرا این دارو ها در به تعادل دراوردن این هورمون ها و کنترل کردن علایم آن تاثیرگذارند.

 

 

زگیل تناسلی یا

HPV

واكسن گارداسيل

امروزه با پیشرفت علم پزشکی خوشبختانه میتوان با بسیاری از بیماری‌های ویروسی مقابله کرد..

کلیک کن

HPV نوعی ویروس است مانند دیگر ویروس هایی که وجود دارند. این ویروس به وسیله ورود به سلول ها میتواند موجب درگیری گردد. از طرفی دیگر HPV با تحت کنترل درآوردن سلول های دستگاه های داخلی بدن و استفاده از آنها موجب تکثیر و کپی از خود میگردد.این کپی ها نیز سلول های نزدیک به خود را آلوده میکنند و ... . این روند انتقال بسیار آهسته و در مدت زمان رخ میدهد. در بیشتر افراد سیستم ایمنی بدن ، بدن را از بدنه ی سلول پاک سازی میکند قبل از این که درگیری جدی و سرطانی شدن رخ دهد.

HPV میتواند موجب به وجود آمدن زگیل ها در ناحیه تناسلی گردد. همچنین میتواند با تغییراتی که در سلول های داخلی ایجاد میکند موجب سرطانی شدن سلول ها گردد. مانند سرطان سرویکس ( دهانه رحم)

این ویروس از طریق ارتباطات جنسی قابل انتقال میباشد . بیشتر افرادی که با یک فرد مبتلا به این ویروس رابطه داشته اند به آن مبتلا میگردند.

این ویروس معمولا بدون نشانه و علامت میباشد و اکثر افرادی که به آن مبتلا شده اند از آن بی خبر میباشند. از این رو است که انتقال آن بسیار راحت است .

نکته قابل ذکر آن است که این ویروس گونه های بسیاری دارد . گونه ایی که موجب به وجود آمدن زگیل های ناحیه تناسلی میگردد از نوع کم خطر این ویروس یعنی نوع 6 و 11 میباشد. زیرا توانایی تبدیل سلول ها به حالت سرطانی را ندارند.

درمان افرادی که ضایعه زگیل تناسلی دارند  به صورت برداشتن ضایعه از طریق روش های پزشکی میباشد.

روش های جلوگیری از ابتلا به این ویروس استفاده از واکسن آن میباشد .این واکسن میتواند شما را دربرابر نوع های رایج که موجب به وجود آمدن زگیل تناسلی میگردد و نوع هایی که موجب سرطان میگردد محافظت نماید.

این واکسن در چند سری تلقیح میگردد . در افراد 15 تا 26 سال این واکسن به صورت سه دوره توصیه میگردد .تزریق دوم حدود 1-2 ماه پس از تزریق اول و تزریق سوم حدود 6 ماه پس از تزریق اول میباشد.

عفونت های واژن و ترشحات غیر طبیعی آن

عوامل مختلف و میکروارگانیسم های متعددی میتوانند موجب به وجود آمدن عفونت های زنان گردند . واژینیت به عفونت و التهاب ناحیه واژن خانم ها گفته میشود همچنین ولوواژینیت به موردی گفته میشود که هم ناحیه تناسلی خارجی و هم واژن دچار التهاب و عفونت گردد.

علل های متعددی در ایجاد عفونت های زنان نقش دارند از رایج ترین علل عفونت های زنان میتوان به آن اشاره کرد :

  • عفونت های باکتریایی ( رشد بیش از حد نوعی باکتری خاص که در ناحیه واژن وجود دارد) .این نوع عفونت ها موجب ایجاد ترشحات سفید- خاکستری یا زرد میگردد. همچنین علائمی نظیر بوی بد ماهی پس از نزدیکی نیز شایع است.
  • عفونت های کاندیدیایی( رشد یک نوع قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس در ناحیه واژن ) گاها این نوع عفونت به دلیل مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک در خانم ها رخ میدهد .زیرا این دست دارو ها موجب کاهش میزان عوامل ضد قارچی در بدن میگردد از این رو زمینه برای رشد این دست قارچ ها افزایش می یابد. علامت شایع این نوع عفونت خارش و ترشحات غلیظ و پنیری شکل میباشد.
  • عفونت های تریکومونایی( این نوع عفونت به علت رشد یک نوع تاژک دار دربدن رخ میدهد که ازطریق شرکای جنسی قابل انتقال است.).علائم شایع این نوع عفونت خارش ،ترشحات سبز –زرد رنگ ، بوی بد از ناحیه واژن میباشد.
  • آتروفی یا خشکی واژن ( این مورد به طور رایج در بعد از یائسگی رخ میدهد. هنگامی که سطح استروژن در بدن پایین می آید مثلا هنگام یائسگی یا شیردهی . موجب میگردد که ناحیه واژن نازک و خشک گردد همین امر نیز زمینه را برای ایجاد التهاب های واژینال و درد فراهم می آورد.
  • عواملی تحریک ساز مانند : صابون ها ، شستشوی بدن و خشک کردن به طور نامناسب، عطر ها و موارد جلوگیری کننده از بارداری در واژن، استفاده از شلوار و لباس های تنگ که موجب تعرق و گرما زدگی در ناحیه واژن میگردند . این ها عواملی هستند که همگی موجب تحریک ناحیه واژن شده و همچنین عفونت ها را درپیش دارند
  • ولوواژینیت های غیر اختصاصی: هنگامی که هیچ یک از موارد بالا در ایجاد عفونت ها نقش نداشته باشند میگویند .این نوع عفونت ها نیز در هر سنی قابل ایجاد است اما سنی که بیشتر بروز میکند در دختران جوانی است که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند.

برخی از عفونت های واژینال بدون ایجاد هیچ گونه علایمی در بدن خانم ها تکثیر می یابند .برخی ها هم دارای علامت هستند. علامت های شایعی که نشان از عفونت های واژینال هستند عبارتند از:

  1. خارش ناحیه واژن
  2. تغییر در میزان ترشحات واژن
  3. تغییر در رنگ ترشحات واژن
  4. احساس درد و سوزش هنگام دفع ادرار
  5. احساس درد در هنگام رابطه جنسی
  6. خونریزی و یا لکه بینی واژینال

عفونت های واژینال عموما جزو عفونت های خطر آفرین نمیباشند اما درصورت بودن در هر یک از گروه های  زیر باید به پزشک مراجعه نمایید.

  1. اگر که قبلا دچار عفونت زنان نشده اید و اکنون احساس علائم میکنید.
  2. اگر که قبلا عفونت زنان داشته اید ولی الان نشانه های جدیدی درشما بروز کرده است
  3. اگر که شریک های جنسی متعدد دارید و یا به تازگی ازدواج کرده اید
  4. اگر که تب داشتید
  5. اگر که حامله هستید و احساس داشتن علامت های عفونت زنان را داشتید.
  6. اگر که پس از درمان دوباره علائم عفونت در شما بروز می یابد.

درمان عفونتهای زنان اصولا برپایه نوع عفونت صورت میگیرد. قرص ها ،ژل ها و یا کرم های مترونیدازول یا کلیندامایسین که برای عفونت های باکتریال استفاده میگردند ،قرص های مترونیدازول ویا تنیدازول قابل استفاده برای درمان تریکومونا هستند و کرم های ضدقارچی یا شامپو ها میتوانند در درمان کاندیدا مورد استفاده باشند . کرم های استروژنی هم برای خشکی و آتروفی واژن مورد استفاده قرار میگیرند.

برای خشکی و آتروفی واژن توصیه ما به شما استفاده از خدمات و تکنولوژی نوین RF و لیزر میباشد. این روش غیرتهاجمی و بسیار سریع در جلساتی حداکثر 15 دقیقه ایی میتواند بدون ایجاد درد و خونریزی و حتی زخم موجب تحریک سلول های واژن برای رفع خشکی و جوان سازی واژن میگردد.

غربالگری سرطان های زنان

غربالگری یک نوع تست میباشد برای تشخیص افراد بیماری که علایم و نشانه ایی از بیماری ندارند .و به ما اجازه ی میدهد تا قبل از شدید تر شدن ان اقدامات لازمه را انجام دهیم.

ماموگرافی یکی از ابزار اولیه برای غربالگری و تشخیص سرطانهای سینه و مشکلات دیگر میباشد. در مامو گرافی از اشعه X برای مشاهده سینه ها استفاده میگردد.

ماموگرافی به دو دلیل انجام میگردد :

  1. برای غربالگری و شناسایی سرطان سینه در خانم هایی که بدون علامت و نشانه ایی از بیماری هستند
  2. به عنوان تست تشخیصی جهت چک کردن توده ها یا دیگر نشانه هایی که شما در خودتان  و یا پزشک در شما پیدا میکند .

خانم هایی که در دسته های پرخطر نسیت به سرطان سینه قرار میگیرند باید از سن 40 سالگی به بعد هر1الی 2 سال یکبار ماموگرافی را انجام دهند .خانم های دیگر نیز باید ماموگرافی را قبل از رسیدن به سن 50 سالگی شروع کنند و این غربالگری را تا سن 75 سالگی نیز باید ادامه داد .

غربالگری های سرطان سرویکس( دهانه رحم )

پزشک و یا مراقبین سلامت با برداشتن مقداری از سلول های دهانه رحم شماو ارسال آن به آزمایشگاه های تخصصی میتوانند تست ها و غربالگری های لازم را برای تشخیص و پیشگیری از سرطان انجام دهند:

این تست ها شامل :

تست پاپ اسمیر که برای تشخیص سلول های غیرطبیعی استفاده میگردد

تست HPV که برای تشخیص آلودگی با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) میباشد و تشخیص گونه های آن که موجب سرطان های دهانه رحم میگردند.

راهنمای انجام این تست ها :

  1. اگر شما زیر 21 سال سن دارید: شما نیاز به انجام غربالگری ها ندارید
  2. اگربین 21-29 سال سن دارید: شما باید هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهید
  3. اگر بین 30-65 سال هستید: شما میتوانید یکی از این سه مورد را انتخاب کنید:
  • تست پاپ اسمیر را به همراه تست HPV باهم هر 5 سال یکبار انجام دهید
  • تست پاپ اسمیر را هر سه سال یکبار به تنهایی انجام دهید
  • تست پاپ اسمیر را هر 5 سال یکبار به تنهایی انجام دهید.
  1. اگر 65 ساله یا بالاتر میباشید:  شما در صورت داشتن هر یک از موارد زیر نیاز به انجام این تست ها ندارید
  • اگر شما سابقه هیچ گونه تغییرات دهانه رحم نداشته اید و یا 3 نتیجه منفی تست پاپ اسمیر در آخرین تست ها دارید و یا 2 نتیجه منفی از تست پاپ اسمیر و HPV همزمان باهم در ده سال گذشته دارید و یا نتیجه ازمایش در 5 سال اخیر دارید میتوانید دیگر این تست ها را انجام ندهید.

به یاد داشته باشید که : درصورت تزریق واکسن HPV نیز همچنان شما نیازمند انجام این تست ها هستید

درصورت هیسترکتومی ( برداشتن رحم ) در حالی که دهانه رحم شما همچنان باقی مانده و برداشته نشده است نیز شما باید این تست ها را انجام دهید

استثناء های این دستورالعمل ها:

اگر هر یک از موارد زیر را دارا باشید : شما نیاز به تکرار این تست ها به صورت مکرر و بیشتر از موارد قبل دارید

  • مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV) باشید
  • دچار سیستم ایمنی ضعیفی باشید یا نقض ایمنی داشته باشید
  • سابقه ی سرطان سرویکس یا دهانه رحم داشته باشید
  • اگر در معرض قرارگرفتن با دی اتیل استیل بسترول در قبل از تولد بوده اید

 

معاینه پرده بکارت:

پرده ی بکارت چیست و کجا قرار دارد؟

پرده بکارت یا هایمن قسمتی از دستگاه تناسلی زنان است. هایمن یک بافت نازک و گوشتی است و در دهانه ی واژن قرار دارد. در اکثر خانم ها، شکل پرده بکارت شبیه به یک پیراشکی دارای سوراخ است. طول واژن به طور معمول ۸ تا ۱۸ سانتی متر است.

انواع پرده بکارت: شکل های مختلف هایمن

پرده بکارت سوراخ نشده یا مسدود

در موارد نادر، افرادی دارای نوعی ازهایمن هستند که سوراخ ندارد (کاملا بسته است) و کل دهانه واژن را می پوشاند. این نوع هایمن در بدو تولد یا در سال های نوجوانی تشخیص داده می شود. این موضوع باعث می شود که خون به داخل واژن برگردد و خود را به شکل یک توده در واژن، درد شکم، درد کمر و مشکل در دفع ادرار نشان می دهد. چنین افرادی ممکن است برای برداشتن بافت اضافی در هایمن، به جراحی جزئی نیاز داشته باشند

پرده بکارت با سوراخ کوچک

 سوراخ پرده در این حالت بسیار کوچک است. خون پریود در پرده با سوراخ کوچک معمولا می تواند از واژن خارج شود اما دهانه ی خروجی آن بسیار کوچک است.

پرده بکارت حلقوی

پرده بکارت حلقوی، اطراف ورودی واژن را می پوشاند و به شکل حلقه‌ای پیرامون ورودی واژن قرار دارد.

پرده بکارت ارتجاعی

پرده بکارت ارتجاعی با رابطه جنسی پاره نمی شود یا به طور جزیی پاره می شود و معمولا خونریزی ندارد.

پرده بکارت دو سوراخی یا تیغه ای

هنگامی است که یک غشای نازک در وسط دهانه ی واژن قرار داشته باشد که باعث ایجاد دو دهانه ی کوچک واژن به جای یک دهانه می شود، پرده بکارت تیغه ای ایجاد می شود.

پرده ی بکارت مشبک یا چند سوراخی

این نوع هایمن به طور کامل دهانه ی واژن را پوشانده است اما سطح آن سوراخ های متعددی دارد

معاینه ی پرده بکارت توسط دکتر زنان

معاینات دستگاه تناسلی زنان در مطب پزشک بخشی از معاینه ی سلامت بدن زنان است. قبل از معاینه دستگاه تناسلی، بیمار باید نسبت به معاینه ی پزشک رضایت داشته باشد و معاینه باید به گونه ای انجام شود که به شان بیمار احترام گذاشته شود و بیمار تا حد ممکن راحت باشد. 

برای معاینه ی هایمن باید روی تخت معاینه ی زنان (ژنیکولوژی) بخوابید. زانو را خم کنید و پاشنه ی پا را در قسمت مشخص شده قرار دهید. سپس پزشک زنان پرده بکارت را معاینه می کند.

فیبروم های رحمی

 

فیبروم ها توده های خوشخیم  از سلول های عضلانی صاف رحم هستند که رشد کرده و توپر میگردند .آنها جزو شایع ترین توده های توپر ناحیه لگن در خانم ها به شمار میروند. به طور خیلی دقیق علت به وجود آمدن آن مشخص نیست ولی احتمال می رود فاکتور هایی مثل ژنتیک و هورمون و فاکتور های رشدی در به وجود آمدن آنها موثر باشند. بر اساس محل قرار گیری این توده ها بر رحم نام های متعددی به خود میگیرند. میتوان گفت که هورمون های استروژن و پروژسترون که از تخمدان خانم ها ترشح میگردد نیز بر رشد و تکامل آنها تاثیر گذار است و موجب افزایش رشد آنها میگردند . با شروع یائسگی و کاهش میزان این هورمون ها فیبروم ها نیز تحلیل میروند. همچنین مطالعات نشان داده اند که افرادی که رژیم غذایی غنی از گوشت قرمز دارند در معرض ابتلا به این توده ها هستند و رژیم غذایی غنی از سبزیجات نیز خطر ابتلا به آن را کاهش میدهد.

در زیر به مشکلاتی که فیبروم ها به وجود می آورند می پردازیم:

  • خون ریزی های غیر طبیعی
  • درد در ناحیه لگن
  • علائم ادراری : گاهی اوقات این توده ها در قسمتی از رحم که نزدیک به مثانه است رشد می کنند  و مثانه را تحت فشار قرارداده و باعث به وجود آمدن علایمی شبیه تکرر ادرار و یا نیاز به تند تند دستشویی رفتن را ایجاد میکند.

فیبروم هایی که موجب به وجود آمدن مشکلات حاد میگردند حتما نیاز به جراحی و خارج سازی دارند. از جمله فیبروم هایی که نیاز به جراحی پیدا میکنند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فیبرو هایی که رشد کرده و بزرگ میگردند
  2. فیبروم هایی که منجر به خون ریزی و کم خونی های شدید میگردند
  3. فیبروم هایی که در ناحیه ایی قرار گرفته اند که موجب فشار بسیار به کلیه و مثانه میگردد
  4. فیبروم هایی که مشکوک به سرطان و سرطانی شدن هستند .