اختلالات جنسی

 

مشکلات دائمی و مکرر با واکنش های جنسی، تمایلات جنسی، ارگاسم یا دردی  که باعث ناراحتی شما یا اختلال درارتباط شما با شریک زندگی شما  بشود از نظر پزشکی به عنوان اختلال عملکرد جنسی زنان شناخته میشود.

بسیاری از زنان در برخی موارد با مشکلات جنسی مواجه هستند. اختلال عملکرد جنسی زنان در هر مرحله از زندگی ممکن است رخ دهد. این مسئله می تواند در تمام طول عمر باشد یا بصورت تاخیری  در زندگی رخ دهد.همچنین می تواند تنها در شرایط خاص جنسی و یا در تمام شرایط جنسی اتفاق افتد.

پاسخ جنسی شامل یک  مجموعه ی  پیچیده ی فیزیولوژی، احساسات، تجربیات، باورها، شیوه زندگی و روابط است. اختلال هر جزء می تواند میل جنسی، تحریک و رضایت جنسی را تحت تاثیر قرار دهد و درمان اغلب شامل راه های متفاوتی است.

علائم

علائم شما بستگی به نوع اختلال جنسی زنانه شما دارد

         •میل جنسی پایین .این رایج ترین اختلال جنسی زنانه است که شامل، عدم علاقه جنسی و یا کم بود تمایل جنسی است.

         •اختلال در تحریک جنسی. ممکن است میل جنسی شما نرمال باشد.اما دچار اختلال در تحریک جنسی قبل و یا حین رابطه ی جنسی باشید.

         •  اختلال ارگاسم.ممکن است دچار اختلال ارضا شدن پس از تحریک جنسی باشید ، دشواری های مداوم و مکرری در دستیابی به ارگاسم وجود داشته باشد.

         •اختلال درد جنسی. ممکن است دچار درد حین تحریک جنسی یا تماس واژینال باشید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم:

هنگامی که اختلال جنسی باعث ناراحتی شما شده و نگرانی از تاثیر آن در زندگی زناشویی هستید  به پزشک مراجعه کنید.

علل:

هنگامی که هورمون های شما در حال تغییرات مثل پس از بارداری و یائسگی بعضی از مشکلات جنسی اتفاق می افتند. بیماری هایی مانند سرطان، دیابت یا بیماری های قلبی عروقی همچنین می تواند به اختلال عملکرد جنسی منجر شود.

 

عواملی که اغلب باعث نارضایتی جنسی یا اختلال در عملکرد جنسی می شوند عبارتند از:

 •اختلالات فیزیکی .هر گونه بیماری، از جمله سرطان، نارسایی کلیه، مولتیپل اسکلروزیس(MS )، بیماری های قلبی و مشکلات مثانه، می تواند منجر به اختلال عملکرد جنسی شود. بعضی از داروها، از جمله برخی از داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون، آنتی هیستامین ها و داروهای شیمی درمانی می توانند میل جنسی شما و توانایی بدن شما را برای تجربه ارگاسم(ارضا شدن) کاهش دهند.

 •اختلالات هورمونی. سطوح پایین تر استروژن پس از یائسگی ممکن است منجر به تغییر در بافت های دستگاه تناسلی و پاسخ جنسی شود. کاهش استروژن منجر به کاهش جریان خون به ناحیه لگن می شود که می تواند تحریک شدن و ارگاسم را به تعویق اندازد .

 •اگر شما از نظر جنسی فعال نیستید پوشش واژن ضخیم تر و ضعیف تر می شود و می تواند به مقاربت دردناک منجر شود (dyspareunia). سطح هورمون بدن شما نیز پس از زایمان و هنگام شیردهی تغییر می کند، که می تواند به خشکی واژن منجر شود و باعث کاهش میل جنسی شما شود.

 •اختلالات روانشناسی و اجتماعی. اضطراب ، افسردگی درمان نشده، استرس طولانی مدت و سابقه سوء استفاده جنسی می تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی شود. نگرانی از حاملگی و دوباره مادر شدن ممکن است اثرات مشابهی داشته باشد.

 •تنش های طولانی با شریک زندگی در مورد روابط جنسی و جنبه های دیگر رابطه می تواند پاسخ جنسی شما را کاهش دهد. مسائل فرهنگی و مذهبی نیز می تواند به این قضیه کمک کند.

عوامل خطر(ریسک فاکتورها):

برخی از عواملی که ممکن است خطر ابتلا به اختلال عملکرد جنسی را افزایش دهد:

                •افسردگی یا اضطراب

                •بیماری های قلبی و عروقی

                •شرایط عصبی مانند آسیب نخاعی یا مولتیپل اسکلروز(MS)

                •نارسایی کبد یا کلیه

                •بعضی از داروها، مانند داروهای ضد افسردگی یا داروهای فشار خون بالا

                •استرس احساسی یا روحی

                •سابقه سوء استفاده جنسی

تشخیص:

برای تشخیص اختلال جنسی زنانه، پزشک شما ممکن است کارهای زیر را انجام دهد:

سابقه جنسی و پزشکی شما را مورد بحث قرار دهد. شما ممکن است باز اینکه در مورد موارد شخصی زندگی خود با پزشک صحبت میکنید راحت نباشید. اما رابطه ی جنسی  شما بخش مهمی از رفاه شماست. صحبت کردن در مورد آن به آینده ی شما کمک خواهد کرد.

معاینات لگنی.ممکن است پزشک  شما برای تغییرات جسمی که بر روی لذت جنسی شما تأثیر می گذارد، نظیر نازک شدن بافت های دستگاه تناسلی، کاهش کشش پوست، زخم و درد، شما را معاینه کند.

پزشک شما همچنین ممکن است شما را به یک مشاور یا درمانگر متخصص در مشکلات جنسی و روابط جنسی ارجاع دهد.

 

 

درد هنگام نزدیکی:

 

دیس پارونی :

برخی خانمها در هنگام رابطه جنسی و دخول دچار درد غیر طبیعی می شوند و به علت دردناک بودن سکس قادر به برقراری رابطه زناشویی با همسر خود نیستند.به درد حین نزدیکی ، دیس پارونی گفته می شود.

علل سکس دردناک یا دیس پارونی :

1- عفونت واژن :

انواع عفونت های واژن یا واژینیت با تحریک مخاط واژن ، باعث مقاربت دردناک می شوند. مهمترین این عفونتها ، عفونت قارچی یا کاندیدای واژن است که باعث خارش ، قرمزی و تورم مخاط واژن و ناحیه پرینه شده و با ترشحات پنیری همراه است.عفونت میکروبی واژن هم با ایجاد التهاب دهانه رحم باعث درد درهنگام دخول عمیق یا دیس پارونی می شود.

2- بیماری اندومتریوز :

اندومتریوز به رشد بافت جدار داخلی رحم در خارج از رحم گفته می شود. نقاط التهابی اندومتریوز در هرجایی مانند لگن ، تخمدانها ، پشت مثانه ، روی روده ها و حتی درفضای پشت رحم و دهانه رحم میتواند رشد کرده و باعث دیس منوره ( دردهای لگنی شدید هنگام پریود ) و دیس پارونی ( درد موقع نزدیکی ) شود.

3- وولودینیا :

تحریک و حساسیت بیش از حد اعصاب ظریف ناحیه پرینه و مدخل واژن که باعث ایجاد مقاربت دردناک در ابتدای نزدیکی وهنگام ورود به واژن می شود.

4- زگیل و تب خال تناسلی :

ضایعات فعال تب خال تناسلی که بصورت تاولهای آبکی ریز و گاها بصورت جوشهای چرکی در ناحیه تناسلی و اطراف واژن و مقعد بروز می کنند ، باعث رابطه جنسی و سکس دردناک می شوند. ضایعات زگیل تناسلی هم در صورت تعداد زیاد در مدخل واژن ممکن است ایجاد درد در رابطه زناشویی کنند.

5- پرتو درمانی :

پرتو درمانی در ناحیه لگن جهت درمان بیماریهای بدخیم این ناحیه ، بعلت سفت و غیر قابل انعطاف شدن بافت ناحیه واژن و پرینه و نیز فیبروز و خشکی واژن ، باعث سکس دردناک می شود.

6- جراحی ناحیه تناسلی و یا بخیه اپی زیوتومی زایمان :

بعضی از خانمها در مدخل ورودی واژن ، بافت اضافه یا به اصطلاح گوشت اضافه ای دارند که بعلت جراحی ناحیه پرینه و یا بخیه اپی زیوتومی زایمان ایجاد شده و باعث مقاربت دردناک درآنها شده است.

7- نداشتن رضایت در مورد ناحیه تناسلی :

بانوانی که به هر دلیل مثلا بزرگ بودن لابیاها ، اتروفی پرینه و .... نسبت به ناحیه تناسلی خود احساس رضایت ندارند ، ممکن است دچار درد حین مقاربت شوند.

8- خشکی واژن در دوران یائسگی یا در اثر کاهش میل جنسی :

کاهش رطوبت واژن در اثر کاهش هورمون استروژن و یا کاهش میل جنسی باعث خشکی واژن و نزدیکی دردناک می شود.

9- زخم دهانه رحم

10-عوارض برخی داروها

11- استرس ناشی از بارداری ناخواسته

12- خستگی و افسردگی

13- آماده نبودن خانم برای ایجاد رابطه جنسی

 

 

خشکی و آتروفی  واژن

یکی از مشکلات رایجی که در خانم ها با آن روبرو هستیم خشکی واژن است .این مشکل از آنجا قابل اهمیت است که میتواند در روابط زناشویی موجب ایجاد مشکلاتی از قبیل درد ، خون ریزی ، سوزش و خارش و... گردد. از تحلیل رفتن مخاط واژن به دلیل کاهش استروژن بوده است که در زنان یائسه بسیار مشاهده میگردد.این تنها به این معنی نیست که فقط در زنان یائسه این مشکل بروز میکند بلکه نکته قابل توجه آن است که در تمام بانوان که دچار اختلالاتی گردند که استروژن در بدن آنها کاهش یابد میتواند موجب تحلیل رفتن مخاط واژن شود خشکی واژن نیز به دنبال آن رخ میدهد.به عنوان مثال میتوان به دوران زایمان و شیردهی اشاره کرد که در این دوران ها نیز واژن مادر به دلیل کاهش استروژن تحلیل رفته و به خشکی دچار میگردد. عوامل دیگری نیز هستند که موجب ایجاد این عارضه میگردنند مانند برداشتن تخمدان ها یا اختلال در سیستم ایمنی بدن مصرف سیگار و دخانیات و خانم هایی که دچار یائسگی زود رس شده اند یا به علت مشکلات سرطانی تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند. یکی از بهترین روش ها برای این دست از افراد که دچار خشکی واژن شده اند استفاده از تکنولوژی RF و لیزر میباشد.

5.png

این تکنولوژی با تحریک و بهبود خون رسانی در بافت واژن میتواند موجب افزایش کلاژن سازی شود و همچنین میتواند با نفوذ به بافت های عمقی تر ، بدن را تحریک به ساخت استروژن کند . در نهایت این اقدامات بافت واژن که تحلیل رفته بود و کشسانی آن کاهش یافته بود بهبود می یابد و به نوعی جوان سازی میشود و خشکی آن نیز از بین میرود. این روش بدون ایجاد درد و خون ریزی بوده و نیازی به بیهوشی ندارد و در کمترین زمان ،حدود 15 الی 20 دقیقه در هر جلسه امکان پذیر است.همچنین از دیگر مزایای این روش به ایجاد نشدن محدودیتی در روابط زناشویی میتوان اشاره کرد.

درد هنگام نزدیکی

درد در هنگام نزدیکی یکی از مشکلات شایع میباشد . این درد در هنگام رابطه میتواند گاهی نشان از مشکلات زنان باشد به طور مثال کیست تخمدان یا اندومتریوزیس ( وجود بافت اندومتر رحم در خارج از رحم که معمولا میتواند در تخمدان ها ، لوله های فالوپ یا دیگر ساختار های لگن باشد) و یا گاهی میتواند ناشی از مشکل در پاسخ جنسی باشد به طور مثال عدم میل ( احساس نیاز به رابطه جنسی) یا عدم ارگاسم( تغییرات فیزیکی یا احساسی که در بدن رخ میدهد در نتیجه تحریکات جنسی) .

عوامل متعددی در ایجاد درد هنگام نزدیکی وجود دارند مانند خشکی واژن ،عفونت های واژینال، واژینیسموس، خانمی که به تازگی زایمان داشته و برش ناحیه ژنیتال دارد( اپی زیاتومی) ، اندومتروزیس و کیست تخمدان و... ؛که بسته به سن افراد تشخیص افتراقی های متفاوتی گذاشته میشود.

اگر درد هنگام نزدیکی به علت خشکی واژن باشد که بیشتر در افراد یائسه یا قبل یائسگی یا شیرده دیده میشود روش های درمانی از قبیل استفاده از کرم های استروژن و ... است ولی یکی از بهترین روش ها که ما به شما توصیه میکنیم استفاده از تکنولوژی RF و لیزر میباشد . این تکنولوژی یک روش نوین غیر تهاجمی بوده که به وسیله جلسات با مدت زمان حداکثر 15 دقیقه و بدون ایجاد هیچگونه زخم و خونریزی و دردی میتواند مشکل شما را حل نماید و با تحریک بافت واژن شما موجب شادابی و جوان سازی آن گردد .

اگر شما احساس درد شدید یا مکرر در هنگام رابطه جنسی داشتید حتما باید به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. جلوگیری از وضعیتی که موجب ایجاد درد درشما و کاهش تمایلات جنسیتان میگردد بسیار مهم است .

واژینیسموس

 

6.png

 

 

واژینیسموس اصطلاحی است که برای توصیف حالت انقباض غیر ارادی عضلات ناحیه پرینه و واژن در هنگام دخول به کار می رود . این وضعیت باعث عدم دخول واژینال و یا سکس دردناک می گردد. واژینیسموس می تواند دائمی یا عود کننده ، اولیه و یا ثانویه باشد. واژینیسموس درجات مختلفی دارد. برخی خانمها قادر به وارد کردن هیچ چیزی در واژن خود نیستند زیرا به طور کامل بسته می شود.عده ای دیگرمی توانند تامپون و یا انگشت خود را وارد واژن خود کنند اما قادر به برقراری رابطه جنسی نیستند و زنان دیگری هم هستند که به سختی قادر به برقراری رابطه جنسی هستند ولی این رابطه برایشان بسیار دردناک و زجر آوراست.

علل واژینیسموس:

                •سفت بودن عضلات ناحیه تناسلی

                • باورهای غلط فرهنگی و ذهنیت منفی در مورد رابطه جنسی:

                •زنانی که در کودکی و نوجوانی شیوه تربیت بسیار سختگیرانه ای داشته اند و هیچگاه درباره رابطه جنسی آگاهی لازم را پیدا نکرده اند و یا به آنها گفته شده که رابطه جنسی دردناک است.

                •احساس شرم و گناه 

                •خانمهایی که تحت تاثیر آموزش غلط ، در سنین نوجوانی به انها گفته شده که رابطه جنسی گناه است .

                •تجربه رابطه جنسی ناخوشایند قبلی:

                •رابطه جنسی ناخوشایند قبلی یا معاینه توسط پزشک زنان در سن پایین باعث می شود که بدن به شیوه ای محافظتی برای اجتناب از درد بیشتر واکنش نشان دهد.

                •سابقه تجاوز جنسی در گذشته

                •اعتماد به نفس پایین در برقراری رابطه جنسی :

                •افرادی که نسبت به فیزیک بدن و ناحیه تناسلی خود احساس رضایت ندارند و مایل به برقراری رابطه جنسی نیستند ( مثلا خانمهایی که دچار تیرگی ناحیه تناسلی و یا بزرگی لابیاها و... هستند ) . در نتیجه به طور ناخوداگاه عضلات واژن سفت و منقبض می شود.

 

علائم واژینیسموس چیست؟

سفت شدن غیرارادی عضلات واژن علامت اصلی واژینیسم است. هرچند شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است اما در همه موارد، انقباض واژن، دخول آلت یا شی خارجی را غیرممکن می‌سازد. مهم‌ترین نکته در واژینیسم این است که بیمار توانایی کنترل انقباض عضلات خود را ندارد. در کنار انقباض عضلات، واژینیسموس می‌توان علائم دیگری نیز داشته باشد:

                •ترس از رابطه و کاهش میل جنسی

                •دخول دردناک در هنگام رابطه

                •درد در هنگام معاینه توسط پزشک

                •اسپاسم عضلانی در کل بدن یا تنگی نفس در حین تلاش برای رابطه جنسی

                •علت و عوامل ایجاد واژینیسموس

واژینیسموس، می‌تواند بر اثر عوامل استرس‌زای جسمی و فشارهای روحی رخ دهد.

در حال حاضر  یکی از بهترین روش های درمان این مشکل استفاده از روش نوین RFمیباشد . در طی این روش به وسیله امواج رادیوفرکوئنسی و حرارت میتوان عملکرد سلول های بافت واژن را تغییر داده و میتواند موجب جلوگیری از بروز انقباضات غیرارادی گردد.

از مزایای استفاده از این روش میتوان به بهبودی سریع و دائمی آن اشاره کرد ( حدود 15 الی 20 دقیقه در هرجلسه ) .بانوان حتی در جلسات اولیه نیز میتوانند تغییرات را احساس کنند . همچنین این روش بدون درد ،خون ریزی و بیهوشی و دوره نقاهت میباشد.

اینستاگرام: @luxe.care

واتس آپ: 09961361866

هایمن یا پرده بکارت

پرده بکارت یک عضو بسیار نازک است که تا اندازه ایی ورودی واژن را میپوشاند و اولین تجربه جنسی میتواند موجب کش آمدن یا پاره شدن آن گردد  که همین امر نیز میتواند موجب خونریزی بسیار ناچیز گردد.

پرده های بکارت انواع مختلفی دارند .شکل و فرم آنها میتواند در افراد مختلف متفاوت نیز باشد.گاهی با اولین تجربه جنسی پرده بکارت دچار پارگی میشود و معمولا بدنبال این اتفاق یا خون ریزی ناچیز رخ میدهد یا خون ریزی ندارد و گاها نیز درد هم وجود دارد .اما عده ایی از بانوان هستند که پرده بکارت ایشان پس از تجربه جنسی دچار تغییرات نمیگردد.

انواع پرده بکارت شامل :

  1. پرده بکارت غیرقابل نفوذ ( بسته)  یا (Imperforate) : این نوع از هایمن ها غشایی بدون هیچگونه سوراخ دارند و به نوعی فضای ورودی واژن بسته میباشد.این نوع از هایمن ها به نوعی یک نقص مادرزادی دستگاه تناسلی میباشد. گاها این نوع هایمن ها به صورت نیمه نفوذ ناپذیر نیز دیده میشوند .این به آن معنا است که غشا هایمن یک سوراخ بسیار ناچیز و کوچک دارد و بیشتر فضا را غشا پوشانده است.این افراد معمولا با عدم قاعدگی در دوران بلوغ متوجه بسته بودن مجرای واژن میگردند.از آنجا که خون ریزی قاعدگی وجود دارد ولی انسداد واژن مانع از خروج آن میگردد همین امر موجب بروز مشکلاتی از قبیل درد های شکمی و کمر نیز میگردد .از این رو این افراد نیاز به یک جراحی جهت برداشتن غشا هایمن میباشند .

تا.jpg

  1. هایمن سپتوم دار یا ( septate)

در این نوع از پرده های بکارت غشای نازکی مانند هلال ماه کانال واژن را احاطه کرده است .هایمن سپتوم دار به گونه ایی است یک دیواره نازک درست از وسط بافت هایمن مجرای ورودی واژن را به دو قسمت کوچک تر تقسیم میکند.

 

نتت.jpg

 

  1. هایمن  ارتجاعی  یا (Crescentic) : اکثر این دست هایمن ها به صورت یک نوار حلقه مانند به دور ورودی واژن میباشند این دست هایمن ها نیز با تجربه جنسی احتمال کشیدگی دارند و اثار خراش مانندی که بجا میماند توسط پزشک زنان یا ماما قابل تشخیص میباشد.

 

 

تت.jpg

 

  1. هایمن های غربالی : این دست هایمن ها غشایی با سوراخ های متعدد ورودی واژن را در برگرفته است.

 

بلای.jpg

 

  1. هایمن های ستاره ایی یا ( fimbriated) : این نوع هایمن ها به علت داشتن زوائدی در اطراف خود به شکل ستاره دیده میشوند

                               ممنب.jpg